30 vuotta John Deerellä

Akaan kaupungin (yhdistyneet Viiala + Toijala) Viialassa aivan keskustan tuntumassa Tauno Hevonoja tuntee perustellusti John Deere traktoreiden ominaisuudet. Tilalla on ollut JD -traktoreita yhteen menoon vuodesta 1982 eli komeat 30 vuotta.

 
Toinen Hevonojan JD 6430 on varustettu Laforce -etunostolaitteella ja 1 000 rpm voimanotolla. Tauno asensi lingon kylkeen alennuslaatikon, jotta nopeudeksi saatiin tarvittava 540 rpm. Keväisen märän lumen kuormaukseen tarvitaan koko 6430 voimareservi.

Kuljetustehtävistä se alkoi
Hevonoja ajautui JD:n omistajaksi kun Viialan Nahkatehdas ulkoisti jätekuljetuksensa tuona vuonna ja Tauno sai kuljetussopimuksen. Hän vertaili neljää eri merkkistä nelivetoa, ja jo tuolloin John Deere erottautui edukseen joukosta. JD 2140:n SG2 ohjaamo oli muita hiljaisempi ja loimaalainen James -kuormain istui keulalle kuin nenä päähän. Niinpä Hevonojalla oli sitten palveluksessaan kolme 2140:ä peräkkäin ja kuormain siirrettiin aina seuraavaan. Ajotunteja kertyi tuolloin noin 1 200 h vuodessa.
1993 JD 2140 vaihtui erillisellä teräsrungolla varustettuun 6300:een ja sama James oli jo neljännen Jontikan keulilla. Tämä yhdistelmä palveli 11 vuoden ja 6 500 tunnin verran. 90-luvun puolivälissä tarpeeseen hankittiin lähes ajamaton JD 6200, joka vaihdettiin uuteen portaattoman vaihteiston 50 km/h 6420 S AutoPowriin vuonna 2002. Jousitus oli jo silloin varusteena ja kuormaimena oli Quicke 970.

AutoPowr ilman muuta
2004 tilalle hankittiin edellisenä vuonna tuotantoon päässyt 5020 -sarjan 5820, joka osoittautui erinomaisen ketteräksi, kokoonsa nähden tehokkaaksi, ja on riittävän matala traktori kevyen liikenteen väylien alikulkuihin. 6420 S AP vaihtui sitten sopivassa vaihtoiässä luonnikkaasti uuteen 6430 Premiumiin vuonna 2009, tietysti AutoPowr sekin.
3-metrisen Amazone Catroksen vauhdikkaaseen vetoon tehoa tarvittiin hieman enemmän, joten 5820 meni vaihtoon keväällä 2007 ja tilalle tuli juoksevalta luvultaan kahdeksas JD 6330 AutoQuad 40 km/h + sähköohjauksella varustettu John Deere 653 etukuormain. Tämän kuormaimen ulottuvuutta isäntä kiittelee; suursäkitkin saa nosteltua perävaunun laidan yli. Samoin lumen kuormauksessa ulottuvuus on aina todelliseen tarpeeseen. AutoQuadin porrastus toimi hyvin, eikä se nykäissyt vaihdettaessa, mutta silti AutoPowr on Hevonojan valinta. Tauno on kovin tyytyväinen portaattomaan AutoPowriin.

Kymmenes JD vuonna 2011
Hevonojan kymmenes John Deere hankittiin viime vuoden lopulla. Hyvien 6430 Premium AP kokemusten myötä mallivalinta oli helppo - samanlainen 6430. ”Kaksostraktorit” sopivat hyvin heidän tehtäviin ja työkoneisiin. Maaliskuun puolivälissä lumitöissä oli uudella traktorilla vierähtänyt noin 370 tuntia.
- Koko ajan on John Deere mennyt eteenpäin näiden vuosien aikana ja tyytyväisiä olemme olleet, myös huoltoon, josta meillä on vastannut ensimmäiset 15 vuotta Konehuolto Keijo Aaltonen Lopelta ja nyttemmin Konehuolto Jaakko Johansson Orivedeltä. Hänelle annan 10+ pistettä, niin hyvin Jaakko hallitsee myös traktorin tietotekniikan ja palvelu on tullut aina nopeasti. Nyt Johansson onkin sitten Tampereella Agrimarket huollon päällikkönä, sanoo Tauno Hevonoja hämäläiseen rauhalliseen tapaan.

 
Tauno Hevonoja tarjosi jo 10 vuotta sitten kuormaavan lingon palveluksia, mutta silloin aika ei ollut tälle meillä Suomessa vielä kypsä. Ala-Talkkari ATP 260 ruuvilinko oli nyt viidennen talven käytössä ja tässä se on rankimmassa mahdollisessa tehtävässä eli vesimärän, pakkautuneen lumen kuormauksessa. AutoPowr portaaton vaihteisto on tässäkin tehtävässä erinomainen, suorastaan välttämätön. Siirtokuljetustehtävässä on tässä oriveteläisen Maansiirto Jari Riihimäen väkivahva John Deere 7810.

Kevennetty muokkaus
Koneurakoinnin lisääntymisen myötä viljelyalaa on hieman supistettu. Tällä hetkellä viljellään noin 50 hehtaarin alalla syysvehnää, kevätvehnää ja nurmea. Muokkausmenetelmä on ollut useiden vuosien ajan kevennetty; Amazone Catroksella kertaalleen syksyllä ja kertaalleen keväällä. Tällä halutulla lautasmuokkaimella käydään myös urakoimassa muille. Syysviljaa on kylvätetty myös suorakylvöurakoitsijalla.
Viljan ja lumenajoon on käytössä neljä järeää perävaunua. Isäntä on useana vuonna kuljettanut itse viljaa Loimaalle kahden perävaunun yhdistelmällään, jossa kuormatilaa on reilut 30 kuutiota. 50 km/h AutoPowr on Viialan - Loimaan välillä ”poikaa”.

100 km lumentorjuntakierros
Talvisin Hevonoja on urakoinut Destialle kevyen liikenteen väylien puhtaanapidossa jo vuodesta 1993 lähtein. Nykyisin myös YIT on toimeksiantajana. Hoitopiiri kulkee Viialan, Toijalan, Lempäälän ja Valkeakosken alueilla ja lumilenkille (auraus ja hiekoitus) kertyy mittaa noin sata kilometriä. Toisena kuljettajana keikoilla on Taunon poika Jani ja hän on osallisena peltotöissäkin, vaikka on palkkatyössä Lähivakuutuksella Akaassa.
Kummassakin traktorissa on keulalla alueaura ja takana hiekoitin, toinen niistä peräti 6 m3 hinattava omatoiminen toteutus. Tarvittaessa lunta kuormataan ja kuljetetaan pois omalla riittävästi mitoitetulla kalustolla. Pitoa ja etenemistä varmistavat nastat kaikissa pyörissä. Maataloustöiden ollessa enemmistönä rengastuksessa on pidättäydytty perinteisessä ripakuviossa.
Vuosi sitten Tauno varusteli Ala-Talkkari ATP 260 linkonsa myös kuormaavaksi lisäämällä torveen 1,4 m lisäputken ja asentamalla keulaan lisäsiiven. 2012 oli toinen perättäinen luminen talvi Tampereen tienoilla. Enimmäkseen lingolla puhdistettiin moottoritiesiltoja. Tänä kevättalvena tarjottiin Destian ja Kangasalan kunnan toimesta kuormausurakointia lingolla. Tällä menetelmällä häiritään muuta liikennettä paljon vähemmän kuin perinteisellä etukuormainkuormauksella.

30 vuotta ja 10 John Deere traktoria on vilja-/urakointitilalla merkittävä juttu ja osoitus luottamuksesta ja ominaisuuksista merkkiä ja myyjäliikettä kohtaan. Portaattoman ajovoimansiirron John Deeren työtaival Hevonojalla jatkuu vahvoissa merkeissä. Onnittelemme ja kiitämme luottamuksesta!

 

Viimeksi katsomani tuotteet