Traktoriurakointia Vuokatissa

Traktoriurakointia Vuokatissa John Deere -traktoreilla
 

Traktoriurakointia Vuokatin upeissa maisemissa

Koneurakointi Veljekset Hyvönen Sotkamon Vuokatin upeissa maisemissa on yksi mainio esimerkki todellisesta yrittämisen meiningistä. Kunpa useampi suomalainen kokisi tekemisen yhtä mieluisaksi, eikä välttämättömäksi pakoksi! Työstäkin voi nauttia ja kateus pitää pystyä pitämään loitolla.

Seppo ja Tuomo Hyvösen kiinnostus työntekoon ja koneurakointiin sai alkunsa niin tutun kaavan mukaan – kotitilan töistä. Veljesten vanhemmat jäivät eläkkeelle 80-luvun lopulla ja tila siirtyi Sepon ja Tuomon maatilayhtymälle. Koneurakointi alkoi kasvaa voimakkaasti 90-luvun puolivälissä. Lypsylehmistä ja lihakarjasta tuli luopumisen aika vuosituhannen alussa, Koneurakointi Veljekset Hyvönen oli jo riittävän kovassa vedossa.

Noin 40 ha peltoalalla on kasvatettu sen jälkeen viljaa, mutta sen kannattavuus on osoittautunut viime vuosina niin heikoksi, että koko ala tuottaa nyt säilörehuheinää, joka myydään pyöröpaaleina. Noin 120 ha metsätalouden työt teetetään luonnollisesti ulkopuolisilla, resursseja ei enää sinne riitä; tehdään mieluiten parasta omaa osaamista.

 

Monipuolista massojen siirtoa

Elinvoimaisessa Sotkamossa ja Vuokatin tiimoilla riittää koneurakoinnille tehtäviä kunhan kalusto ja miehet ovat toimeksiantajien olettamassa iskussa. Veljekset ovat panostaneet suorituskykyiseen kalustoon. Runsaslumiset talvet ja vaihteleva, hyvin mäkinen maasto tarjoavat ihan toista vaikeusastetta kuin parisataa kilometriä lännempänä avautuvat Pohjanmaan rannikkoseudut.

Koneurakointi veljekset Hyvönen Oy siirtää kalustollaan kaikenlaisia maamassoja ja tietysti lunta. Traktorikaluston lisäksi kaivureita on kaksi: 8,5 t kumitelainen JCB ja Engcon-varusteltu 14 t Kobelco, jota kuljettaa Sepon 22-vuotias poika Olli. – Hyvä jätkä. Se kaveri on 6-vuotiaasta lähtien istunut koneessa, kehuu Tuomo.

 
John Deere 6820 kaivurin lavetin vedossa
Oma lavetti on veljesten urakointiyrityksessä ahkerassa käytössä sekin. Koneiden kuljetuksen lisäksi sillä siirretään kätevästi heinäpaaleja ja muuta kookasta tavaraa, vaikka pylväitä. Tässä Seppo (vas.) ja Tuomo lähdössä seuraavalle työmaalle.
 

Liukuohjattu pyöräkuormain kuuluu myös kalustoon. Maarakennusurakointia tehdään alihankkijana mm. Sotkamon Soran ja Sepelin kanssa. Tyypillisiä kohteita ovat tiepohjien ja viemäreiden teot. Pienempi kaivuri työllistyy pitkälti talotyömailla.

Talvella lumitöissä porhaltaa kolme traktoria ja liukuohjattu kuormain. Veljesten lisäksi neljä kuljettajaa pitävät kaluston riittävässä liikkeessä. Vuokatin urheiluopiston ja talviurheilukeskuksen väylät ja pihat ovat suurin kohde Hyvösen lumen torjunnassa. Lumityöpiiriin kuuluu noin 200 mökkiä.
Tulevaan hiihtokauteen lähdetään ensilumen ladun teolla. Se muodostuu noin 30 000 kuutiosta ”vanhaa” lunta, josta saadaan noin 10 km latua. Toiseksi suurin talven ajan toimeksiantaja on Destia väyläverkostoineen. Sotkamon kunta on myös tärkeä lumitöiden teettäjä. Aurauksen lisäksi tehtäviin kuuluvat lumenajot, hiekoitukset sekä polanteen poistot ja tasaukset.

Kesällä veljesten lisäksi vakituisia kuljettajia on kolme ja tilapäisiä kaksi. Tuomon puoliso hoitaa laskutuksen ja muita juoksevia asioita oman päivätyönsä ohella.

 

Helppokäyttöinen John Deere

Ensimmäinen John Deere traktori hankittiin kymmenen vuotta sitten, nyt järjestysnumero on kahdeksan. Tällä hetkellä JD:t ovat 7530 (-08) mittarissaan yli 5 700 h, 6830 ja 6820. Hyvöset pitävät 7530:ssä perusvaihteistoa parempana, sillä se välittää moottorin tuottamat hevoset vetokyvyksi pienemmin hävikein, millä on aidosti merkitystä suuren Fliegl -maansiirtovaunun kanssa Vuokatin mäkisessä maastossa. Kaikki traktorit ovat luonnollisesti liikennetraktoreiksi rekisteröityjä. Neljäntenä lenkkinä toimii aliurakoitsija liikennetraktorillaan.

 

JD 7530 ja Fliegl Big Run ASW 248 on tehokas ja maastokelpoinen maansiirtoyhdistelmä. Nettokuormaa kulkee kerralla jopa liki 20 tonnia. Tällä yhdistelmällä mennään sinne minne kuorma-autolla ei pääse.
 

Miksi John Deere traktoreita?
– Helppo käyttää ja hirveän selkeä hydrauliikan hallinta ja sen säädöt. Yleensäkin hallintalaitteet ovat oikeilla paikoillaan. Vuosien mittaan on kokeiltu muitakin merkkejä. Tummanvihreä saksalainenkin oli kunnon koeajossa, mutta se on paljon monimutkaisempi hallittava. Luotettavan traktorin lisäksi tärkeä vaikuttaja on myyjä. Suutarin Lassi haluaa tehdä kauppaa ja on luotettava myyjä, pitää sen mikä on sovittu.

Toivomusten puolelle veljekset esittävät kaksi erillistä peräöljyosastoa. Isoja ja erilaisia perävaunuja käytettäessä saattaa kertyä epäpuhtauksia peräöljyn sekaan hydrauliikan toimintoja häiritsemään.

Kuljettaja Jukka Hynynen tasoitti haastattelun hetkellä 6830 Premiumillaan metsäautotietä. Hänellä on tästä mallista noin 3 000 tunnin ajokokemus, joten antaa miehen puhua:
- John Deere on ajomukavuudeltaan ykkösluokkaa, ennen kaikkea tämä portaaton vaihteisto. En muuta ota ajettavakseni, jos saan valita. Jukan tehtäväkenttä nimikkohevosellaan on laaja; lumityöt, heinätyöt, nostotyöt trukkipiikeillä, kauhakuormaukset ym.

 

Huollon tärkeä merkitys

Tuomo ei ole kiireiltään vielä ehtinyt tehdasmatkalle Saksan Mannheimiin. Seppo ja Olli ovat siellä käyneet, Seppo parikin kertaa.
– Tosi mielekkäitä reissuja ovat olleet. Siellä näkee aidon saksalaisen siisteyden, myös tehtailla, juttelee Seppo JD -asiakasmatkakokemuksistaan.

Tärkeimmät huollot ja asennukset suorittaa kajaanilainen Traktorihuolto Jouni Oulujärvi. Traktori viedään yleensä sinne ja tarvittaessa tilalle saadaan sijaistraktori. – Mikä on meillä ihan elinehto ja arvostamme tätä suuresti, toteaa Seppo väliin. Öljyvaihdot ja pienimmät työt tehdään itse. Tuomo toteaa Agrimarketin huollon toimivan hyvin. Kauko Tolonen hallitsee Kajaanissa varaosapalvelun.

 

Laatulinja myös pellolla

Peltopuolen koneetkin ovat Hyvösillä ajan tasalla olevaa mallia. Näistä käytetyimmät ovat Krone 32 niittomurskain, Agronic -paalainkäärin, Amazone Catros 3-metrinen lautasmuokkain ja Junkkari Simulta kylvölannoitin. Omien peltojen lisäksi säilörehun tekoa urakoidaan kesäkaudessa reilut 150 ha.

Kiireinen koneurakoitsija ehtii heittää myös vapaalle. Tuomo vetää ylleen mielellään motoristin varusteet ja loikkaa Suzuki Hayabusan 200 hv käskijäksi. Kesäkaudessa kertyy parhaimmillaan 20 000 km kaksipyöräisen selässä.

Koneyrittämisen meiningistä Tuomo toteaa, että rakentamisen vilkkaus vaikuttaa ihan ratkaisevasti toimeksiantojen määrään. Lunta tulee toki liki metri joka talvi. Omatoimisen ja oma-aloitteisen kuljettajan saanti ei ole kovin helppoa, varsinkaan kaivuripuolella, ja jos sellaisen tiimiinsä saa, niin hänelle kannattaa maksaa myös arvoistansa palkkaa.

 

Viimeksi katsomani tuotteet