Nuoren yrittäjän monipuolista koneurakointia


Koneurakointi Mikko Häggman kiidättää ja pyörittää tehokkaita työkoneita voimalla neljän John Deeren.

Nykyisten ympäristösäädösten mukaisesti kevät on kiireistä lannanlevityksen aikaa. Koneurakointi Mikko Häggman levittää lietettä (lehmä 60 %, sika 40 %) 18 m3 Samsonilla 80 – 90 000 mottia vuodessa. ”Tämän vaunun pitäisi olla sitä parasta mitä on tarjolla”, toteaa Mikko, mikä tarkoittaa, että koneurakoitsijalla on kovat kriteerit kalustonsa suhteen. Veloitus on kuutiotaksa ja yli kilometrin välimatkasta säiliöltä pellolle veloitetaan lisäksi kilometritaksa.

Mikko arvioi, että hänen hintansa asettuvat TTS:n urakointihintojen puoliväliin. ”Kuutiotaksalla asiakas maksaa vain tehdystä työstä. Voimme käydä rauhassa kahvilla tai jutella naapurin isännän kanssa ilman, että toimeksiantajan pitäisi siitä murehtia”, sanoo Mikko. Lietteen ajossa kahdeksan kilometriä on maksimi maantiematka. Kalliin siirtokaluston hankintaan Mikko ei ole halunnut ryhtyä.

 

Rehunkorjuu

Mikko Häggman
Someron Kimi Räikkönen eli Mikko Häggman muistuttaa häkellyttävästi formulamestariamme, puhetyylikin on jäämäisen ammattilaista!

Säilörehun korjuussa Häggmanin hehtaaritaksaan kuuluu karhotus ja korjuu noukinvaunulla. Aumalla levitystyö tehdään etukuormaintraktorilla (JD 6430) tuntitaksalla. John Deere 6210R liikuttaa 42 m3 silppuavaa noukinvaunua reipasta vauhtia. Suurimmalla karholla vauhti voi painua 8 km/h pintaan, mutta normaalisti edetään 11 – 12 km/h vauhdilla. Voimanotto pyörii käytännössä 1 050 rpm ja silloin moottori kiertää 2 100 rpm. ”John Deereissä löytyy aina sopiva akselinopeus lietevaunulle, paalaimelle tai noukinvaunulle. Isolla traktorilla pyöritän lietevaunua 1 000 rpm ja moottori kiertää noin 1 300 rpm, jolloin polttoainekulutus on pienimmillään.”

8,8 metristä karhotinta vedellään tavallisesti 6430:llä. ”Mitoiltaan ja tehoiltaan sopiva joka paikan höylä”, sanoo Mikko tästä traktorista, johon on helmikuuhun 2015 mennessä kertynyt noin 5 000 tuntia.

Myös paalaimella tehdään urakointikeikkaa. John Deere C 440R paalainta vetää tavallisesti JD 6210R. Kevyellä karholla etenemisvauhti oli seurantahetkellä noin 16 km/h, jolloin voimanotto näytti 960 rpm traktorin moottorikierroksilla 1 900 rpm.

 

Asiakkaan näkemyksiä

Mty Äijälä Forsassa lypsättää 140 lehmän karjaa plus nuori karja tämän päälle. Lietettä kertyy vuodessa 5 000 – 6 000 m3.

Lietelannanlevitys, ruiskutukset, paalaukset ja osaksi kuivalannan levitys on ulkoistettu. Kalle Äijälä kertoo töiden teettämisestä urakoitsijalla: ”Se on aina punnittava asia – itse vai urakoitsijalla. Oma aika ja kalusto on rajallista. Kun ottaa urakoitsijan saa aina kunnollisen, toimivan konekaluston ja miehen. Tämä on melkein pääasia.

Urakointihintoja seuraan TTS:n taulukoista, sieltä näkee hintahaitarin. Todella halvalla tekevät eivät kyllä tienaa leipäänsä”, kertoo Äijälä.

Jokainen Häggmanin kuljettaja merkkaa päivittäin traktoriohjaamossa olevaan vihkoon tehdyt työt ja tunnit. Mikko laskuttaa Passeli-ohjelmalla ja pyrkii tekemään sitä kerran viikossa. Luottotappioita Häggman ei ole juuri kokenut, joitain suorituksia on toki viivästynyt yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Maanviljelijät ovat sentään rehellistä ja tunnollista väkeä.

John Deere

Häggmanit ovat tehneet kaikki uudet John Deere kaupat Forssan Agrimarketin Ilpo Laineen kanssa. Tuote ja kemiat ovat olleet kohdallaan, sen verran monta JD:tä on taloon hankittu.

Uusi John Deere puimuri oli vuorossa syksyllä 2013. Se hankittiin yhteiskoneeksi setä Tapion kanssa. Arto ja Tapio Häggman tekivät tämän puimurin pöydän kuljetusvaununkin itse somerolaisen vaunuvalmistaja Tarmo Heikkosen tekemästä perusrungosta. Mainiona oivalluksena ja toteutuksena Häggmanin siirtovaunussa on pyörivä pöytäteline. Pöydän voi ottaa tai jättää kolmessa eri kohdassa.

”7230 ärrämme on varustettu automaattiohjauksella. Yhden kauden kokemuksen perusteella se on kyllä hieno laite! Teet yhden mahdollisimman suoran aloitusvedon > painat nappia > työ jatkuu siitä vaan. Toiseksi – jenkki CommanQuad-vaihteisto ikäänkuin AutoPowrin ja Powershift AutoQuadin välissä on todella mukava käyttää. Se sopii varsinkin raskaalle maantieajolle”, kuvailee Mikko kokemuksiaan. Jousitukset ovat myös Häggmanien Jonnikoissa tärkeitä ominaisuuksia - nyt ja jatkossa.

Tällaista laadukasta tekemisen meininkiä on ilo katsoa: Asenne, osaaminen, kalusto, huolto ja siisteys ovat kaikki kohdallaan!

 

Video haketuksesta

 

Viimeksi katsomani tuotteet