Maatalousekonomian opiskelijat opintomatkalla Irlannissa

Viime viikolla joukko maatalousekonomian opiskelijoita Helsingin yliopistosta vietti neljä päivää tutustumalla Irlannin maa- ja elintarviketalouteen Hankkijan tukemana. Kolmenkymmenen hengen vahvuisen retkikunnan matka alkoi yhteislähdöllä Viikin kampukselta maanantai-iltapäivällä. Helsinki-Vantaan lentoasemalla saatiin viimeisetkin matkallelähtijät mukaan, ja jaettiin kaikille matkadokumenttien lisäksi tutut oranssit Hankkija-lippalakit sekä matkapaidat. Helsingistä lensimme suoralla lennolla Dubliniin Norwegianin sinipunaisin siivin. Määränpäähän laskeuduimme klo 18 paikallista aikaa, minkä jälkeen siirryimme bussikuljetuksella hostelliimme keskustan tuntumassa. Tämän jälkeen ohjelmassa oli vielä yhteinen illallinen The Irish Quay –ravintolassa Dublinin ytimessä.

Odotetulle reissulle lähteminen nostatti hymyn huulille.

Tislaamolla tutustuimme myös erilaisten viskitisleiden raaka-aineisiin.

Reissu sai dramaattisen alun, kun kuljettajamme soitti, että bussi on hajonnut. Tämä aiheutti matkanjohtajille hetkellisesti harmaita hiuksia, kun he joutuivat soittelemaan vierailukohteisiimme aikataulun viivästymisestä. Lopulta pääsimme matkaan uudella bussilla tunnin alkuperäistä aikataulua myöhemmin. Reissun ensimmäinen vierailukohteemme oli Tullamore Dew –viskitislaamo, jossa pääsimme tutustumaan Tullamore Dew:n historiaan, viskin valmistukseen sekä luonnollisesti myös valmiisiin tuotteisiin. Tullamoresta jatkoimme kohti päivän toista vierailukohdetta, paikallisen maatalouskonevalmistajan McHalen tehdasta Ballindropessa. Kattavan tehdasesittelyn jälkeen bussin keula käännettiin kohti päivän päätepysäkkiä Galwayta. Perillä majoituimme hostelliin ja lähdimme tutustumaan tähän länsirannikon viehättävän pikkukaupunkiin.

Ryhmäläiset seuraamassa lammashuutokaupan etenemistä.

Toisen matkapäivän aamuna bussin keula suunnattiin Galwaysta kohti etelää. Päivä alkoi tutustumisella paikallisiin karjamarkkinoihin Cahirissa. Karjamarkkinoiden kolmessa erillisessä esittelykehässä huutokauppaa käytiin lampaista, vasikoista ja naudoista. Tämän jälkeen vierailimme Cashelin tilajuustolassa, joka on erikoistunut sinihomejuustojen valmistukseen. Päivän viimeisenä vierailukohteena oli Crowen tila, jossa kasvatetaan luomukalkkunoita ja -nautoja sekä vapaasti ulkoilevia sikoja. Tilalla on myös oma teurastamo ja lihakauppa, josta saimme myös aamupalatarvikkeet seuraavaa aamua varten matkaan. Pitkän päivän päätteeksi saavuimme saaren eteläkärkeen Corkiin, jossa illastimme erinomaisessa hampurilaisravintolassa, johon vierailemamme Crowen tila toimitti lihat.

Huutokaupan pääkehässä nautojen hinnat nousivat korkealle.
Crowen tilalta saimme myös aamupalatarvikkeet seuraavaa päivää varten.

Kolmas ja samalla viimeinen varsinainen matkapäivä Irlannissa alkoi eväiden ostamisella Corkin English Marketissa. Suuressa kauppahallissa valinnanvaraa oli runsaasti niin paikallisissa kuin ulkomaisissakin herkuissa. Tämän jälkeen bussin keula suunnattiin takaisin kohti Dublinia. Matkalla vierailimme kasvinviljelytilalla Dunhillissa ja lammastilalla Dungarvanissa. Lammastilalla pääsimme seuraamaan Irlannin parhaita paimenkoiria työssään ja myös paikallinen neuvoja oli saapunut tilalle kertomaan kattavasti maatalousalan yleisestä tilanteesta Irlannissa.

Kolmas päivä alkoi eväiden hankinnalla Corkin English Marketissa.
Kolmannen päivän kohokohta oli Irlannin parhaiden paimenkoirien työnäytös lammastilalla.

Reissun viimeinen päivä oli varattu täysin omatoimiseen Dubliniin tutustumiseen ennen illan paluulentoa Helsinkiin. Päivä oli keväisen lämmin ja aurinkoinen, minkä ansiosta vapaa-aikaa oli mukava viettää käveleskellen ympäri kaupunkia. Osa porukasta käytti jäljelle jääneen matkakassan keskustan kauppaliikkeissa, osa ehti vielä Guinnessin panimovierailulle ja osa keskittyi paistattelemaan päivää kaupungilla lämpimässä kevätauringossa. Kokonaisuudessaan matka oli erittäin onnistunut ja haluammekin kiittää Hankkijaa sen tukemisesta!

Osa porukasta ehti vierailemaan myös Guinnessin panimolla.
Reissun viimeinen päivä oli mukava viettää turistina aurinkoisessa Dublinissa.