Avant valmiina lumitöihin Levillä

Ei ole sattumaa, että kittiläläinen yrittäjä Veikko Kallo valitsi työkalukseen Avant 760 -pienkuormaajan, kun hän vaihtoi peltihommista lumenurakointiin. Levin alueen rakennuksilla hän oli nähnyt Avanteja talvisin tositoimissa, ja se vakuutti.

 
Kittiläläinen urakoitsija Veikko Kallo ja tuliterä Avant 760
Kittiläläinen urakoitsija Veikko Kallo ja tuliterä Avant 760 ovat valmiina tulevan talven lumiurakkaan. Takana näkyvän Levitunturin ympärillä olevalla alueella lunta ja urakoitavaa riittää talvisin, sillä talvi tulee normaalisti seudulle lokakuun loppuun mennessä.

Teksti ja kuvat: Arto Takalampi

Kittilän Sirkan kylässä eli tutusti Levillä Kätkätunturin juurella asuvalla Veikko Kallolla on 22 vuoden kokemus Levin rakentamisesta oman peltialan yrityksen Levin Pelti ky:n asennus- ja huoltotöiden kautta.
Myytyään yrityksensä viime marraskuussa hän jatkoi yritystoimintaa aloittamalla kiinteistöhuollon eli käytännössä lumityöt. Siihen tarvittiin kunnon kalusto, jonka valinnassa nuo 22 vuotta rakennuksilla auttoivat.
– Työkohteissa olin huomannut, että monessa mökissä oli oma Avant lumitöitä varten, samoin niitä oli yrityksillä. Kun näin Avanteja vielä töissä viime talven lumimäärän kanssa, totesin sen olevan lyömätön kone Lapin olosuhteisiin, hän perustelee valintaansa.
Hankkijan työkonemyyjän Kauko Palojärven kanssa kaupat hierottiin niin, että Avant 760:n tilaus lähti jo vuodenvaihteessa. Kuormaimen toimitus kuitenkin venyi lumisesongin ohi Avant Tecnon tehtaan suuren tilauskannan vuoksi.
– Odotan nyt aika malttamattomana lumentuloa, Kallo myöntää. Keskimäärin talvi tulee Sirkkaan lokakuun puolivälin jälkeen.

 

Ylivoimaisia ominaisuuksia

Veikko Kallo hankki Avantinsa ensisijaisesti lumenurakointiin. Työmaina ovat Levin alueen omakotitalot sekä lomakiinteistöt eli pitkälle ne, joiden omistajille hän on tuttu jo rakennusvuosilta.
Avant täytti hänen asettamansa vaatimukset urakointikoneelle: pienikokoinen ahtaille tonteille, mutta silti riittävää tehokas, ketterä käännöksissä, monipuoliset ominaisuudet sekä työlaite- ja lisävarustevaihtoehdot. Varusteltu ohjaamo on Lapissa välttämättömyys.
– Lumitöihin hankin lumilingon ja -kauhan sekä yleistöihin trukkipiikin. Erillisenä lisävarusteena on kauhan sivukäännön mahdollistava adapteri, jolloin kauhan kulmalla voi vetää vaikka ojaa, hän selventää.
Ahtaiden kiinteistöjen isot lumivallit ja autot siellä välissä eivät ole helppo kohde lumenauraajalle. Avantilla pihoissa on kuitenkin helppo toimia vaikkapa traktoriin verrattuna.
– Lisäksi tilaa vievää lumivallia voi tarvittaessa siirtää ajamalla sitä päältäpäin lumilingolla, hän kaavailee.
Kallo piti tärkeänä myös työlaitteiden pikakiinnitys- ja hydrauliikkavalmiutta, sillä niiden ansiosta työlaitteiden kytkentä ja vaihto onnistuvat nopeasti ja helposti.
– Lisävarusteena otin myös työteho- ja urakointipaketit. Niihin kuuluvat muun muassa 180 kilon lisäpainot, jotka vakauttavat koneen lumikauhalla työskenneltäessä, hän sanoo.
Rengastukseksi Kallo valitsi nurmikuvioinnin. Lumiketjut eivät hänen havaintojensa mukaan ole tarpeen pidon kannalta, sillä lukkoventtiileillä saadaan tarvittaessa kaikki pyörät vetämään.
Palojärvi suosittelee ensimmäistä Avantiaan ostavaa asiakasta miettimään Kallon lailla tarkasti koneen käyttötarkoitusta ja varustusta. Sen jälkeen on helppo koota tarvittava paketti.
– Turhia laitteita ei kannata ottaa. Mikäli tarvetta lisälaitteille tulee jälkikäteen, 200 eri työlaitteen valikoimassa on kyllä valinnanvaraa, hän naurahtaa.

 
Nurmikuvioinen rengastus
Nurmikuvioinen rengastus riittää yhdessä Avantin hydraulisen nelivedon kanssa myös lumisissa olosuhteissa, korostavat työkonemyyjä Kauko Palojärvi (vas.) Hankkijalta ja urakoitsija Veikko Kallo.
Joystick-ohjain
Joystick-ohjaimella ja siihen liitetyllä opticontrol-toiminnolla ohjataan Avantin ulkopuolisia sähkötoimintoja.
 

Tehokas pikkujättiläinen

Avantin lumilinko
Avantin lumilingolle löytyi paikka autokatoksen perältä, josta sen saa kätevästi nostettua matkaan.

Avant 760 on malliston tehokkaimmasta päästä. Kuormaimen nostokyky on 1400 kiloa, nostokorkeus teleskooppipuomin ansiosta 3,1 metriä ja öljyntuotto 80 litraa minuutissa, mikä ei häpeä traktorinkaan rinnalla.
2,1 tonnia painavaa kuormainta voi kuljettaa vielä normaalilla, jarrullisella peräkärryllä, joskin Veikko Kallo arvelee siirtyvänsä kohteille ajamalla. Nopeutta riittää maantievarustellulla koneella noin 25 kilometriä tunnissa eikä kulku ole puomikellunnan ansiosta pomppivaa.
Palojärven mukaan Avantin turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska sillä liikutaan ahtaissa paikoissa. Edessä istuen kuljettajalla on suora näköyhteys laitteeseen ja sitä on helppo hallita.
– Lisäksi etu- ja takarungon yhdistävä keskinivel on jäykkä eikä jousta sivusuunnassa. Kaatumisvaara vähenee silloin oleellisesti, hän huomauttaa.

 

Avant-fakta

  • Kotimainen, ylöjärveläisen Avant Tecnon valmistama tuote
  • Tehokas ja vahva kaikissa kokoluokissa
  • Tarjolla yli 200 erilaista työlaitetta
  • Hydraulinen nelivetotekniikka lisättynä pakko-ohjaavalla luistonestoventtiilillä varmistaa hyvän pidon myös lumessa
  • Kurottajatyyppinen teleskooppipuomi lisää ulottuvuutta ja nostokorkeutta
  • Runko-ohjattuna turvallinen ja vakaa käyttää
  • Valikoimassa sekä turvakaarellisia että ohjaamollisia vaihtoehtoja
  • Jopa Avant 800 -sarjan konetta voidaan vetää jarrullisella perävaunulla kokonaispainon jäädessä alle 3500 kilon