Ensimmäisen kesän korjuuala John Deere 8300 -ajosilppurilla yli 1 000 ha

Jukka Kohvakan ympärillä yritystoiminta on vedetty tappiin asti. Haukivuorelaisella maatilalla tuotetaan täysimittaisesti naudanlihaa ja koneurakointi on kasvanut tasavahvaksi yritystoiminnaksi maatalouden rinnalle. Mattilan Kallen kanssa yhteinen Harjun Maatalous Oy kasvattaa noin 800 liharotuista nautaa, joista 240 on emolehmiä. Tilan kokonaispeltoala on nykyisellään reilun 500 hehtaaria, josta nurmella ja kokoviljasäilörehulla on noin 350 ha. Kohvakan Koneaseman näkyvintä urakointia on John Deere 8300 -ajosilppurilla tapahtuva rehunkorjuu, jossa ajopareina toimivat kaksi uutta JD 6230R -traktoria Junkkarin vaunuineen. Tarvittaessa kolmantena massaa kuljettaa JD 6930.

 

Satokautella 2018 ajosilppurin kokonaiskorjuualaksi kertyi hieman yli tuhat hehtaaria. Jatkossa urakointialat nousevat ja ala nousee 1300–1500 ha tasolle, arvioi Jukka Kohvakka. Lohkot ovat kooltaan 1,5–30 hehtaaria. Kaukaisimmat urakointilohkot ovat 80 km päässä. Karhoa kasataan noukinkarhottimella 18 metrin leveydeltä ja parhaimmillaan 40 kuution Junkkari-vaunu täyttyy neljässä minuutissa, jolloin kuormaa on kyydissä kymppitonnin kahta puolta.

Harjun Luomu korjaa rehun käytännössä 25 mm:n silppuna. Biologista happoa annostellaan neljä litraa tonnille. Silppurisadon ohella emolehmille on paalirehuna 800 palleroa ja kuivikkeina 300 paalia.

Kohvakalla siirryttiin viisi kautta sitten hinattavan tarkkuussilppurin käyttöön ja parin vuoden päästä alkoi ajosilppurikorjuu. Viime keväänä vaalean vihreä saksalainen vaihtui uuteen John Deere 8300 -koneeseen.

Miksi aikanaan siirryitte ajosilppurikorjuuseen?

– Korjuun tehokkuus pienimmillä korjuutappioilla, siilolla massa saadaan poljettua tiiviiksi, paras rehun säilyvyys, ruokinta-annostelun helppous (automaattinen kiskoruokkija), eläimet eivät vedä jalkoihinsa silputtua rehua, luettelee Jukka varmasanaisesti.

 

Harkittuja, oikeiksi osoittautuneita valintoja Kohvakan JD 8300 on varusteltu tarveharkinnan mukaan: suurimmat mahdolliset renkaat 900/60R 42 ja takana 710/60R 30, ProDrive ajovoimansiirto, 3 m noukin, kivi- ja metallintunnistimet, täyttöautomatiikka, pidempi puhallustorvi, DuraLine-kulutusosat ja jyvämurskain. Kaikille valinnoille on isännän perusteet.

- Suuret renkaat olivat erittäin tärkeä hankintakriteeri, tällä rengaskoolla kone melkein kelluu. 3-metrinen noukin on kuljetuksissa helpompi kuin 4-metrinen. Vaihteisto on erinomainen myös 40 km/h maantieajossa ja tämä on tosi hyvä ajettava tiellä. Vaunun täyttöautomatiikka on osoittautunut käytännössä erinomaiseksi apuvälineeksi, vain aivan lopussa kukkuratäytössä on mentävä manuaaliselle käytölle. Pidemmällä torvella puhallus suuntautuu enemmän ylhäältä kohtisuoraan alas. Kivi- ja metallinpaljastimet toimivat kokemuksen myötä tosin hyvin, teristä näkee niiden toimivuuden. Jyvämurskain on kokoviljasäilöntää ja lähivuosina mahdollista maissikorjuuta varten.

 

”Kone on erittäin tehokas” Jukka Kohvakka, Haukivuori Sallitaan Kohvakan kertoa vielä lisää elokuun loppuun asti hankittuja kokemuksiaan uudesta John Deere 8300 ajosilppurista.

- Kone on erittäin tehokas ja puhaltaa paksullakin karheella rehua erittäin hyvin, on kohtuullisen ketterä, ohjaamo on hiljainen. Säädöiltään kokonaisuutena tämä on erittäin helppo. Terien kunnon tarkastaminen on helppoa ja siksi se tulee tehtyä riittävän usein. Kokonaisuutena tämä on toiminut ja tuntunut erittäin hyvältä, ei mitään valittamista. Rasvarit ovat melkein joka paikassa, vain muutama 50 h nippa yksittäisinä. Kuljettajatkin tykkäävät ajaa näillä John Deere koneilla. Tämä tuntuu jo ihan mainospuheelta, sanoo Kohvakka lopuksi hymyvirneisenä.

Tällä hetkellä Suomessa on käytössä jo yli 200 ajosilppuria, joista Hankkijan John Deerellä on vahva osuus; 8000-sarjan ominaisuudet ovat ”purreet”. Kaudeksi 2018 Hankkija toimitti asiakkailleen yhdeksän John Deere -ajosilppuria. Koko maan rehunurmiala on nykyisellään selvästi yli 700 000 ha, joten laadukasta korjuukapasiteettia tarvitaan, kun tavoitteena on saada rehu talteen optimaalisella korjuuhetkellä.

 

Vahvoja kokemuksia kymmenen vuoden ajalta Kohvakan pihalle ajettiin ensimmäinen oma John Deere vuonna 2007 ja nyt uusin tulokas on järjestyksessään jo seitsemäs "loikkaava peura". Tällä hetkellä kahden uuden 6230R:n ja ajosilppurin lisäksi maatilan ja koneurakoinnin tehtäviin on valjastettu 6930, 5100R ja 950 ajoleikkuri.

- AutoPowr portaaton vaihteisto on oltava, se on testienkin mukaan 25 % muita vaihtoehtoja tehokkaampi. Jousitukset edessä ja ohjaamon alla ovat myös aivan ehdottomia näillä savolaisilla tantereilla. Uudet 6230 Ärrät ovat toimineet tosi hyvin ja teho-painosuhde on aivan esimerkillinen. Lisäksi niiden ketteryys yllätti meidät. Yhtään vikakoodia ei ole tullut koko kesän aikana näihin kahteen uuteen traktoriin. Siinä mielessä ovat ihmeellisiä traktoreita ja 280 maksimitehoiset ovat kokonaisuutena miellyttäviä ajettavia. Ei kerrassaan mitään huonoa sanottavaa.

Toinen vahva Hankkijan merkki Kohvakan Koneasemalla on Väderstad, jota on myös useampaan lähtöön; äes, lautasmuokkain, kylvölannoitin ja jyrä.

– Väderstad on ollut kyllä ihan huippumerkki, Spiritilläkin on kylvetty noin 2 200 hehtaaria ilman remonttia.

Teksti ja kuvat: Juhani Rahkonen