Hyötyä joka kuormalla

Teksti ja kuvat: Arto Takalampi

Lapualaisella Ilkan Tila Oy:llä on käytössään kolme Flieglin puskutyhjennysvaunua, joista jokaisella ajetaan vuodessa säilörehua ja tuoreviljaa 3-4 miljoonaa kiloa. Kärryn käyttöikä on pitkä, kuljetettavat volyymit isot ja kilometrejä kertyy, joten kuormaa kohti laskettuna kärryn hankintahinta on tilan isännän Kimmo Ilkan mukaan varsin kohtuullinen.

 

Ei ole sattumaa, että lapualaisella Leena ja Kimmo Ilkan lihanautatilalla on kaikkiaan kolme Flieglin puskutyhjennysvaunua. Kokemukset ensimmäisestä vaunusta olivat niin hyvät, että sen rinnalle hankittiin kaksi puskutyhjennysvaunua lisää.
Lihanautatilalla tarvitaan säilörehun ja tuoreviljan korjaamiseen määrällisesti paljon korjuu- ja kuljetuskapasiteettia, sillä yksin säilörehuala on 300 hehtaaria. Kolmella säilörehusadolla vuotuinen korjuuala nousee 900 hehtaariin ja säilörehua ajetaan 10 miljoonaa kiloa.
- Kun viljaakin tulee omasta takaa 1,5 miljoonaa kiloa, jokaisen kärryn läpi menee vuodessa 3-4 miljoonaa kiloa tavaraa, Kimmo Ilkka laskee.

Alkujaan Flieglin valintaan vaikutti hänen mukaansa merkin kaksi perusominaisuutta: kuorman tiivistämismahdollisuus sekä puskupurkamisen turvallisuus ja nopeus.
- Puskemalla rehumassaa tiiviimmäksi voidaan kuljetuskapasiteettia lisätä kokemukseni perusteella hyvissä olosuhteissa jopa yli kolmanneksella. Ajon aikana tiivistän kuorman yleensä 3-4 kertaa.
- Tiivistetyt kuormat vähentävät suoraan tarvittavan kujetuskaluston ja ajokertojen määrää. Nyt pärjäämme käytännössä kolmella Flieglillä, kun aikaisemmin samaa määrää varten tarvittiin viisi kippikärryä sekä niihin kuskit ja veturit, Ilkka havainnollistaa.
Tuoteryhmäpäällikkö Arttu Koivulahti Hankkijalta sanoo, että tehdas lupaa tiivistyksellä lisää kuljetuskapasiteettia jopa 60 prosenttia. Suomessa tehtyjen tutkimusten perusteella Hankkija pitää oloissamme optimilukuna nurmirehulla 50 prosenttia.
Puskutyhjennyksen turvallisuus on Kimmo Ilkan mukaan aivan toista kuin kippikärryllä. Minne puskuvaunun voi ajaa, siellä sen voi myös purkaa turvallisesti. Aikaakaan ei mene minuuttia enempää, kun etulaita lykkää vaunun kerralla täysin tyhjäksi.
- Jokainen siilon päällä kipin pystyyn nostanut tietää, mitä voi tapahtua, jos toinen puoli pettää. Puskuvaunua tyhjennettäessä painopiste ei nouse, hän vertaa.

Ilkan tila on erikoistunut pihvisonnien ja -hiehojen kasvattamiseen. Tilalla on kolme kasvattamohallia, joista kaksi kylmäpihattoa vinokuivikepohjalla ja yksi viileä lietenavetta.
Aperuokinnan pääkomponentti säilörehu pyritään tekemään niin hyvälaatuisena kuin mahdollista. Kaikki vilja korjataan tuoreena ja osa kokoviljana hapolla säilöttäväksi.
- Hyvälaatuisen säilörehun korjaaminen edellyttää näillä korjuualoilla tehokkuutta. Tuotannon laajetessa olemmekin panostaneet omaan ajosilppuriketjuun, Kimmo Ilkka sanoo.
Tila oli aiemmin mukana kolmen tilan korjuurenkaassa, mutta korjuualojen kasvaessa osakastilat eriyttivät korjuun omikseen. Ilkat ostivat renkaan uudehkot koneet tilalleen, ja koneketjua täydennettiin vielä sen jälkeen.
- Ensimmäinen Fliegl tuli meille jo vuonna 2011. Sen jälkeen hankimme kaksi muuta Fliegliä pari vuoden välien.
Kaikki kolme puskutyhjennysvaunua ovat kolmiakselisia. Ensin hankittu vaunu on suurin eli 391-malli, jonka tilavuus on lisäkorokkeella 50 kuutiota. Kaksi muuta ovat lavapituudeltaan metriä lyhyempää 381-mallia. Niiden tilavuus on 45 kuutiota lisälaidoin.
Ilkan mukaan 381 on ketterämpi kuljetettavaksi ja siten monipuolisempi. Lisäksi sen tehontarve on isoa vaunua alempi, sillä se liikkuu hyvin jo 250-hevosvoimaisella traktorilla, kun 391 vaatii 300 hevosvoiman tehon.
- Jo ensimmäisen vaunun ensimmäisellä kuormalla tunsin, kuinka rungoltaan ja lavaltaan täyssinkitty vaunu on alustaltaan vakaa ja korkeudeltaan optimaalinen kippikärryyn verrattuna. Parhaimmillaan 20-tonninenkaan kuorma ei heijaa, hän korostaa.

 

Kattava ja hyödyllinen varustelu

Flieglin puskutyhjennysvaunussa on maanviljelijän Kimmo Ilkan (vas.) mukaan useita käytännön ajamista helpottavia ominaisuuksia. Hän esittelee Hankkijan tuoteryhmäpäällikön Arttu Koivulahden kanssa niistä yhtä eli mekanismia, jolla akselistoa saa siirrettyä ajon aikana hydraulisesti.

Flieglin puskutyhjennysvaunussa on Kimmo Ilkan mukaan useita hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka lisäävät sen käytettävyyttä. Moitittavaa hän ei vaunusta löydä.
Esimerkiksi vakiona olevan mekaanisen akseliston siirron saa lisävarusteena hydraulisena. Akselin sijaintia voi ajon aikana siirtää nollasta 60 senttiin.
- Täydellä kuormalla hankalissa paikoissa ajettaessa vaunun saa ketterämmäksi, kun painopistettä muuttaa akselia siirtämällä. Tätä ominaisuutta en antaisi pois yhdestäkään vaunusta, hän korostaa.
Kiitosta saa myös hydraulinen jousitettu vetoaisa, jolla kuormatilan saa suoraan. Tämän ominaisuuden ja kolmiakselisuuden ansiosta traktorille tyypillinen heijausliike jää ajaessa pois.
- Näissä kokoluokissa on vaunussa ehdottomasti oltava jo kolme akselia. Vaunun käyttömukavuutta ja turvallisuutta lisää, että akselisto on järeä, parabeelijousitettu ja erillistuettu sekä kitkaohjattu eli etu- ja taka-akseli ohjautuvat. Kaikissa akseleissa on myös omat tehokkaat jarrut.
- Lisäksi runko ja lavat ovat täyssinkittyjä ja laitaelementit ovat vaihdettavia, Ilkka luettelee itselleen tärkeitä ominaisuuksia.

 

Kolmiakselisessa Flieglissa akselisto on kitkaohjattu, jolloin etu- ja taka-akseli kääntyvät.

Hydraulisylinterin avulla akselistoa saadaan liu’utettua ajon aikana jopa 60 senttiä, millä vaunun painopistettä saa siirrettyä tarpeen vaatiessa.
 

Kokonaisedullinen

Hankintahinnaltaan Flieglin puskutyhjäysvaunut ovat hintavat. Kimmo Ilkan mukaan vaunuja pitää kuitenkin tarkastella kokonaistaloudellisesti pitkän ajan hankintoina, varsinkin kun käytössä olevassa korjuuketjussa aiotaan pysyä pidempään.
- Näillä kuljetetaan isoja massoja ja ajetaan paljon kilometrejä, mikä laittaa vaunun koville. Silti ensimmäinen, lähes 10 vuotta sitten hankittu vaunu on yhä täydessä lyönnissä. Kun hankintahinnan jakaa käyttövuosille, kiloille ja kilometreille, yksikkökustannukset halpenevat merkittävästi.
- Lisäksi on laskettava tiivistämisellä saatava taloudellinen hyöty, joka kertaantuu näillä volyymeilla, hän huomauttaa.
Kun vaunut ovat jo kesän kovassa käytössä, käyttökustannusten alentamiseksi ei talviajaksi ole lähdetty haalimaan lisää töitä. Kesäkäyttöä on kuitenkin laajennettu rehun ja viljan ajosta lannanlevitykseen.
Yhdessä puskuvaunussa on lisävarusteena lannanlevitysperä. Yhdessä ketjupurkuisen kuivalantakärryn kanssa sillä levitetään vuoden aikana kaikkiaan toistakymmentä tuhatta kuutiota kuivalantaa.
- Lannanlevityksen jälkeen vaunun saa helposti puhdistetuksi ja hygieeniseksi höyrypesulla, sillä vaunun lava ja seinät ovat kuin sileää kaakeliseinää ilman ulokkeita, Ilkka vertaa.
Arttu Koivulahden mukaan Flieglin pukutyhjennysvaunun hankkivat isot kotieläintilat, urakoitsijat tai konerenkaat eli yleensä ne, jotka kuljettavat isoja määriä esimerkiksi rehua, viljaa ja haketta omasta takaa tai urakoituna.
- Vaunun ostavat laskevat, mitä ominaisuuksia ja paljonko käyttötunteja he hankinnallaan saavat, hän tiivistää.

 
Flieglin puskutyhjennys perustuu kaksiosaiseen lavaan, jonka etuosa liikkuu kelkkana kiinteän takaosan päälle. Ensin sylinteri työntää rehua täynnä olevalla lavan etuosalla lavan takaosan kuorman pois. Tyhjennys jatkuu yhtäjaksoisesti loppuun, kun toinen sylinteri työntää etulaidan lavan etuosan yli, jolloin kuormatila tulee tyhjäksi. Kuvassa lavan takaosan kuormaa ollaan tyhjäämässä ennen kuin etulaita alkaa liukua etuosan yli.