Koneyhtymä luottaa Kronen tehoon

Tornion koneyhtymä osuuskunnan omistajista Aki Mykkälä (vas.) ja Jarmo Koskinen pitävät Kronen noukinvaunuja toimintavarmoina ja tehokkaina. Miehet tarkistavat, että talven jäljiltä kaikki on noukinvaunussa kunnossa.

Tornion Koneyhtymä osuuskunta on kolmen torniolaisen maitotilan perustama koneyhtymä. Sen noukinvaunukalustoon kuuluu kaksi Kronen 450 ZX- ja yksi 350 MX -noukinvaunua, joista jälkimmäinen on kaksiakselinen samoin kuin toinen 450:stäkin. Lisäksi yksi 450:nen on vaihdettu kesäksi tulevaan uuteen kolmiakseliseen, pykälää isompaan 470-malliin.

– Kulkuominaisuuksien puolesta kolmiakselinen on kantavampi, joten se oli myös hankintakriteerinä. Kun mallista ei ollut vähän käytettynä saatavilla, hankimme täysin uuden, sanoo osuuskunnan omistajista Aki Mykkälä. Koneyhtymään kuuluvat Mykkälän lisäksi Hannu Mäkimaa ja Jarmo Koskinen, joilla kaikilla on lypsykarjatila Torniossa. Osuuskunta on perustettu vuonna 2015 ja rehunkorjuukalustoa hankittiin heti alusta lähtien myös urakointia varten. Koneyhtymän toiminta on laajentunut käytännössä lähes kaikkeen peltourakointiin. Se työllistää kesäisin puolenkymmentä työntekijää ja talvisin kaksi.

 

Kroneen luotetaan

Noukinvaunut ovat olleet alusta lähtien Kroneja, joista alkuperäiset kolme ensimmäistä ostettiin uutena ja neljäs käytettynä. Konekantaa on sittemmin täydennetty vanhemmasta päästä uusimalla. Aki Mykkälän mukaan noukinvaunujen hankinnassa ovat kriteereinä painaneet toimintavarmuus ja tehokkuus.

– Kronet ovat hyviä, selkeitä käyttää ja toimintavarmoja. Uudessa 470-mallissa haimme näiden ominaisuuksien lisäksi parempaa täyttöastetta ja lisää tehokkuutta, hän sanoo. Kun jokainen kuorma on täynnä ääriään myöten, siilolle tuodaan täysi lasti eikä terveisiä.

Mykkälä on havainnut käytännön korjuutyössä, miten Kronen noukinvaunujen tehokkuus on parantunut mallisarjoja uusittaessa. Esimerkiksi lavarakenteen muutoksen vaikutus käytössä olevan kolmiakselisen ja vaihtoon menneen vanhemman kaksiakselisen 450-mallin välillä oli selvä.

– Uudempi oli viidenneksen kevyempi vetää, kun molemmissa oli rinnakkain ajettaessa samantehoinen traktori. Uudemmassa mallissa heinällä on enemmän tilaa tulla lavalle pienemmällä tehontarpeella, mikä näkyi kovempana vauhtina.

– Vanhempi malli oli raskaampi pyörittää, jolloin pyörittävästä traktorista alkoi teho loppua. Uudessa mallissa vetokone jaksoi paremmin, Mykkälä havaitsi. Jos loppukuorman teossa vauhti hidastuu sen vuoksi, että sulloja on raskas pyörittää, sitä kauemmin kuorman tekeminen hänen mukaansa kestää. Samalla traktori on tiukemmalla ja polttoainetta kuluu enemmän. Vastaavasti sitä säästyy sullojan pyöriessä kevyesti kärryn täyttyessä.

 

Noukinvaunuketju sopivin

"Krone-noukinvaunut ovat ISOBUS-ohjattuja"

Koneyhtymä on todennut noukinvaunuketjun paikallisissa olosuhteissa ajosilppuria paremmaksi. Jarmo Koskisen mukaan pellot ovat pieniä ja pirstaleisen tilusrakenteen vuoksi peltolohkoja on 10 kilometrin säteellä paljon.

– Lohkot ovat puolesta hehtaarista 50 hehtaariin ja yhdellä tilalla pieniä tilkkuja saattaa olla hajallaan useita kymmeniä. Sen vuoksi silppuri ei ole täällä tehokas, koska se olisi ison osan ajasta tien päällä, hän sanoo. Mykkälän mukaan tiet ovat paikoin niin kapeita, että silppurin vaatimassa edestakaisessa kuljetusketjussa olisi liikaa kohtaavaa liikennettä. Kun noukinvaunuja käytettäessä voidaan niistä jokaiselle jakaa oma ajosuuntansa, ne eivät tule pikkutiellä vastaan.

Samoin jos siilolla on ruuhkaa, sinne saadaan lisää peliaikaa hajauttamalla kärryt hakemaan kuormansa kauempaa eri suunnilta. Useammassa noukinvaunussa on myös särkymävaraa, sillä yhden kärryn särkyessä koko korjuu ei keskeydy. Viime kesänä koneyhtymä korjasi Kroneilla yhteensä 1500 hehtaarin alan eli kaksi satoa 750 hehtaarilta. Siitä omistajien oma rehuala on noin 500 hehtaaria ja loput urakointia.

Koneyhtymällä on kaksi Kronen 9140-perhosniittomurskainta noukinvaunujen edellä. Mattokuljettimen ansiosta yhdelle karholle saadaan rehu yhdeksän metrin työleveydeltä.

– Oman rehualan lisäksi niitämme osalle asiakastiloista, ja osa niittää itse, Koskinen sanoo.

Krone ZX-malliston kääntyvä etulaita antaa vaunulle neljän kuution lisätilavuuden ja tehostaa vaunun purkuominaisuuksia.

Koneyhtymän uusi Krone ZX470GL Tridem on juuri saapunut Turun Pansioon.

Kun rehu kuljetetaan kauempaa, on noukinvaunujen tehokkuus ja kuorman hyvä täyttöaste merkittäviä ominaisuuksia.
 

Teksti ja kuvat: Arto Takalampi