TIM ohjaa traktoria

Juankoskelaisten Kerli ja Antti Pursiaisen maitotilalle vaihdettiin täksi korjuukaudeksi uusi Claas Gargos -noukinvaunu, jossa on ensimmäisenä Suomessa käytössä TIM-ohjaus.

Claas Cargos -noukinvaunujen TIM-ohjaus tuo aivan uuden tavan säilörehunkorjuuseen. Ohjaus säätää automaattisesti traktorin ajonopeuden karhon paksuuden mukaan, mikä helpottaa kuljettajan työtä. Juankoskelainen maidontuottaja Antti Pursiainen pääsi kokeilemaan TIM-ohjausta toisesta säilörehusadon korjuusta lähtien ja ensikokemukset olivat myönteiset.

 
Traktorin perässä Claas Cargos noukinvaunu
Juankoskelainen maidontuottaja Antti Pursiainen korjaa toista säilörehusatoa elokuun alussa täksi satokaudeksi hankkimallaan Claas Cargo 9600 -noukinvaunulla. Se on varusteltu ensimmäisenä Suomessa TIM-ohjauksella, joka säätää automaattisesti traktorin ajonopeuden karhon paksuuden mukaan.


 

Vaunuhankinnan taustalla on kolme vuotta sitten tehty navettauudistus, kun kombipihatto muutettiin ja laajennettiin 110 lehmän ja kahden robotin pihatoksi. Samalla rehuketju vaihtui pyöröpaaleista laakasiiloihin ja noukinvaunuun.

- Vuosi sitten hankittu isompi traktori, Claas Axion 850 mahdollisti suuremman noukinvaunun hankkimisen entisen 37-kuutoisen vaunun tilalle. Kun kauimmaiselle pellolle on matkaa 19 kilometriä, tarvitaan enemmän kuljetuskapasiteettia, Antti Pursiainen tarkentaa.

 

"Noukinvaunu säätää traktorin ajonopeuden karhon paksuuden mukaan"

Claasin Cargos 9600 -noukinvaunun valintaan vaikuttivatkin ennen kaikkea 50 kuution kuormatila sekä rapuohjaus. Kun tilalla oli jo portaaton traktori, noukinvaunu oli mahdollista varustaa myös uudella TIM-ohjauksella, jonka hankkimista Pursiainen ei tosin alun perin suunnitellut.

- Aloite TIM:stä lähti enemmänkin meiltä, koska sitä ei ole ollut tätä ennen Suomessa käytössä. Halusimme saada kokemusta ja arvokasta tietoa tilatasolta, kuinka merkittävä tämä 2000 euron lisävaruste on ja kannattaako sitä markkinoida, sanoo Claasin tuoteryhmäpäällikkö Henrik Lindström Hankkijalta.

TIM-ohjauksen toimintaperiaate on yksinkertainen: noukinvaunu antaa traktorille tietoa korjattavasta karhosta ja sen vaatimasta voimantarpeesta. Vaunu säätää sen mukaan ajonopeuden.

Antti Pursiaisen työkaverina säilörehunkorjuussa oli Oskar-poika
Antti Pursiaisen työkaverina säilörehunkorjuussa ja TIM-ohjauksen kokeilussa oli Oskar-poika.

Ohjaus lisää traktorin vauhtia, jos korjuussa on ohut karho ja noukinvaunun syötteiden mukaan niin kannattaa tehdä. Vastaavasti vauhti hidastuu, kun karhon paksuus kasvaa, joten syöttö ei mene koskaan tukkoon.

TIM-ohjaus on saatavilla lisävarusteena Claasin Cargos 8000- ja 9000 -noukinvaunuihin. Se on yhteensopiva Isobusin kautta kaikkien portaattomalla voimansiirrolla ja TIM-ominaisuudella varustettujen traktoreiden kanssa.


 

TIM tunnisti hyvin karhojen väliset erot

 

Ensimmäisen säilörehusadon Pursiainen korjasi vielä normaalisti ilman TIM-ohjausta, sillä hän halusi perehtyä ensin rauhassa uuteen korjuuyhdistelmään. Hänen mukaansa ensimmäisessä sadossa olisikin ollut hyvä testata ohjausta, koska sato oli erittäin hyvä.

Toisen ja kolmannen sadon korjuussa TIM oli jo käytössä, joskaan sen edut eivät tulleet esiin parhaalla mahdollisella tavalla satojen jäätyä ykkössatoa pienemmäksi.

Pursiaisen mukaan tämän kesän käyttökokemusten perusteella TIM-ohjauksesta on vielä vaikea sanoa lopullista arviota, koska siitä ei ehditty saada täyttä hyötyä irti. Lisäksi ohjauksen asetusten ja herkkyyden säädöissä sekä vaunun käytössä oli vielä opeteltavaa.

- Ohjauksen ominaisuudet tulivat korjuussa silti selvästi esiin. Vaunu reagoi herkästi karhon vaihteluun traktorin nopeutta säätämällä, vaikka karhoissa ei silmämääräisesti huomannutkaan eroa.

- Ohjauksessa on hyvät ainekset, että se voisi auttaa rehunteossa. Kun ensi kaudella sitä osaa jo käyttää paremmin ja kokemusta kertyy enemmän, tiedän tarkemmin, laitanko ohjauksen rehunkorjuussa jatkossa aktiivisesti päälle vai en, hän sanoo.

 
Vihreä traktori pellolla kesällä järvimaiseman vieressä
Antti Pursiaisen ensikokemukset uudesta TIM-ohjauksesta toisen ja kolmannen säilörehusadon korjuussa olivat myönteiset, vaikka täyttä hyötyä ohjauksesta ei tänä kesänä vielä ehtinytkään saada. Kun ohjauksen säädöt tulevat tarkemmin tutuksi ja siitä kertyy enemmän kokemusta, selviää sen käyttömahdollisuus käytännön työssä.


 

Henrik Lindströmin mukaan ohjauksen etuna on, että kuljettaja vapautuu yhdestä työvaiheesta, mikä lisää jaksamista stressaavassa työtilanteessa. Myös yhdistelmän tuottavuus, tehokkuus ja suorituskyky paranevat.

- Normaalisti säilörehua on korjattu noukinvaunulla enemmänkin korvakuulolta ja traktorin tehonnäytön mukaan, kun esimerkiksi ajosilppurissa moottorin kuormitusprosentin näkee koko ajan.

- TIM-ohjauksessa noukinvaunun voimansiirron anturi tunnistaa korjattavasta karhosta roottorille kohdistuvan vääntömomentin ja säätää sen mukaan ajonopeuden. Silmämääräisesti samanlaisissa karhoissa nopeus saattaa pudota jopa puoleen, Lindström havainnollistaa.


Teksti ja kuvat: Arto Takalampi