Akku on nykyaikaa!

Miltä se muuten tuntuu taas kohta repiä vanhojen bensojen kanssa kaveerannutta leikkuria pörisemään?

Narun repimisestä luopumisen lisäksi akkukäyttöisen trimmerin, lehtipuhaltimen, ruohonleikkurin tai sahan omistaja luopuu meluhaitasta, joka kaupunkitontillisissa olosuhteissa on monen naapurikärhämöinnin aihe.

Lisäksi akku-uskollinen voi unohtaa bensakanisterit, sytytystulpat ja öljyntarkistukset. Akkulaitteiden ylläpidosta puuttuu fyysinen vaivannäkö lähes tykkänään.
Nykyinen akkuteknologia perustuu pääasiassa litium-ioni-ratkaisuihin.

Litium-ioniakku tarjoaa perinteisiin akkuteknologioihin (NiCd eli nikkeli-kadmium, NiMH eli nikkeli-metallihydridi, sekä ikiaikaiset lyijyakut) verrattuna samassa koossa pidemmän käyttöajan tai vaihtoehtoisesti kevyemmän akun.
Korkean kennojännitteen vuoksi litium-ioni-ioniakku voi monissa elektronisissa laitteissa olla yksikennoinen, kun taas esimerkiksi nikkeliakussa tulee monesti olla kaksi-kolme sarjaan kytkettyä 1,2 voltin kennoa riittävän suuren käyttöjännitteen saavuttamiseksi.Tämä tekninen ero tuntuu vaikkapa trimmerin käyttäjälle selvänä painoerona.
Vaikka alussa ylistettiin akkuteknologian huoltovapautta, täytyy laitteista pitää huoli.

Esimerkiksi akku-ketjusaha tarvitsee teräketjuöljyn ja se pitää puhdistaa aivan kuten tavallinenkin moottorisaha.

Toinen ajatusta vaativa asia on akkujen varastointi, varsinkin talven yli.

Akku pitäisi säilyttää 10-20 plusasteen välisessä lämpötilassa, mutta ei täyteen ladattuna, vaan mieluiten noin 30-prosenttisesti täytenä.

Akut ovat tullee jäädäkseen ja ottavat parhaillaan suuria markkinaosuuksia vs. perinteiset polttomoottorikoneet.
Muutaman vuoden sisällä akut tulevat edustamaan kaikissa pienkoneryhmissä valtaosaa myytävistä tuotteista.