Asiakastarpeista tuotekehityksen innovaatioiksi

Teksti: Mira Hartikainen, Hankkija Oy

Hankkijan tuotekehitys toimii kuin elimistön puolustusjärjestelmä. Tuotekehityksen reseptoreina, eli kiinnityspintoina, toimivat ruokinta-asiantuntijat ympäri Suomen. He viestivät tuotekehitykselle asiakkailla esiintyvistä haasteista. Näistä viesteistä syntyy kokonaiskuva, jonka perusteella pystytään kehittämään entistä tehokkaampia ”vasta-aineita” eli ruokintaratkaisuja tai toimintamalleja tuotannon tueksi.

Vasta-ainetuotantoa nautarehuissa kehittävät erikoisrehujen tuotekehityksessä Anna Lehtinen ja massarehujen tuotekehityksessä Pirjo Hissa. He toimivat läheisessä yhteistyössä Hankkijan ruokinta-asiantuntijoiden, myyntineuvottelijoiden sekä rehuaineiden innovaatiotuotekehityksen kanssa.

"TILATASON TESTIEN PERUSTEELLA PÄÄTETÄÄN TUOTTEEN KOHTALO: GO TAI NO GO!"

YHTEISKEHITYS NOPEUTTAA VASTEAIKAA

Tuotekehityksen normaali tutkimuskulku on verkkaista: idea syntyy, vaihtoehtoja kartoitetaan ja parhaat vaihtoehdot testataan erinäisillä koeasetelmilla.
– Tilatason testien perusteella päätetään tuotteen kohtalo: GO tai NO GO!, kertoo Hissa. Tutkimuskulkuun tulee vielä lisää kierrettä, kun kyseessä on uusi innovatiivinen rehuaine. Tällöin iso joukko in vitro (koeputkessa) ja in vivo (tilatasolla) -testejä teetetään kansainvälisissä tutkimuslaitoksissa.

Sopiva®-tuotteiden saavuttua markkinoille vuonna 2012 yhteiskehitys on avannut uuden ulottuvuuden tuotekehityksen toiminnalle. Jokainen tuoteratkaisu on yksilöllinen tilatason kokeensa, jonka tulokset ovat heti havaittavissa. Loistava esimerkki Sopiva-tuotteiden kautta tehdystä yhteiskehityksestä on vakiokivennäissarjan laajentaminen Plus+ kivennäisillä.
– Plus+ kivennäiset kehitettiin Sopivakivennäisissä muodinomaisesti esiintyneistä asioista. Viimeisimpänä lisänä Plus+ kivennäissarjaan ovat tulleet Lypsykivennäinen Fosfori+ ja Lypsykivennäinen Mg+. Näiden avulla entistä suurempi tilajoukko saa entistä paremmin omaa tarvettaan vastaavat kivennäiset käyttöönsä, Lehtinen hehkuttaa.

ASIAKASTARPEESTA INNOVAATIOKSI

Sopiva-tuotteiden suunnitteluun erikoistunut ruokinta-asiantuntija Tiina Heikkinen on tyytyväinen tuotekehityksen ja ruokinta-asiantuntijoiden yhteispeliin.
– Usealla asiakastilallani tarvittiin mureista ja vahvasti eläinterveyttä tukevaa vasikkarehua, Heikkinen kertoo. Toisistaan tietämättä myös muut Sopiva-suunnittelijat tekivät samanaikaisesti samantyyppisiä tuotteita.

Hyvät käytännöt ja kokemukset yhdistettiin näistä Sopiva-tuotteista, ja näin syntyi viime syksyllä päivänvalon nähnyt mureinen Primo TMR -vasikkarehu. Onnistuneen yhteiskehityksen ansiosta Primo TMR oli myös ensimmäinen vasikoiden väkirehu, jossa on mukana Progres®-rehuaine tukemassa vasikoiden suolistoterveyttä ja parantamassa rehuhyötysuhdetta.
– Näin asiakkaiden pyynnöstä syntyi tuotekehityksen innovaatio, Heikkinen toteaa iloisena.

AKTIIVISESTI LÄSNÄ

Hissa ja Lehtinen kouluttavat aktiivisesti ruokinta-asiantuntijoita sekä tukevat heitä asiantuntijatyössä. Hissa nostaa esiin menestystarinan parin vuoden takaa, jolloin EKM-tuotoskisan toiseksi sijoittuneella tilalla löydettiin onnistuneesti yhdessä ruokinta-asiantuntijan kanssa tilan tuotosta rajoittaneet tekijät. Kehityskohteita löydettiin aina ketoosin ennaltaehkäisystä ruokintapöytätilan pidentämiseen ja vanhentuneen seosrehuvaunun päivittämiseen. Näiden toimenpiteiden ansiosta lehmäkohtaisen päivätuotoksen nousu oli huimat + 9,3 EKM kg. Koko seurantajakson ajan syötössä oli sama säilörehuerä.

Tänä talvena eräällä pohjoissavolaisella tilalla etsittiin syitä karjaa vaivanneille halvausongelmille.
– Yhdessä tilan isäntäparin ja ruokinta-asiantuntija Sorja Pyykkösen kanssa mietimme management tason viilauksia ja umpilehmien ruokintaratkaisuja ongelman taklaamiseksi, kertoo Hissa. Nyt karjan terveystilanne on kehittynyt parempaan suuntaan ja kehitystyö jatkuu uusin tavoittein.

Myyjä ja asiakas pitelevät kysymysmerkkiä navetassa
Lehmä katsoo kameraan navetassa