Blogi: Digi valtaa rehukaupan toimintamallit

Digitalisaatio

Digitalisaatio tulee olemaan yksi Hankkijan keskeisimmistä kehitysteemoista vuonna 2019. Emme suinkaan ole asialla yksin. On helppo nähdä että digitalisaatio tulee kaikkialta ja kaikissa yrityksissä. Parhaimmillaan se tarkoittaa uusia toimintatapoja, nopeampia ratkaisuja, lisää tietoa ja parempaa asiakaspalvelua. Mihin asioihin digitalisaation lonkerot tulisi sitten yltää? Tai ehkä voisi kysyä toisinpäin; onko jotain missä digitalisaatiota ei tarvittaisi?

Digi on mukana lähes kaikissa asioissa jokapäiväisessä elämässämme. Palveluntuottamisen näkökulmasta on kuitenkin hyvä miettiä millainen digipalvelu tuottaa parhaan lisäarvon. Nopeasti mietittynä digipalvelun pitäisi ainakin olla helppo käyttää, tuoda lisää olennaista tietoa, edistää työn tekemistä tai helpottaa päätöksen tekoa. Hankkijalla on tehty paljon työtä tärkeimpien kohtien tunnistamiseksi maatalouskaupan näkökulmasta. Uusia sovelluksia tullaan tänä vuonna näkemään useita. Rehukaupan näkökulmasta keskeisiä asioita ovat asiakaspalveluun, tilaus-toimitusketjuun, ruokinnan suunnitteluun ja tuotantotulosten todentamiseen liittyvät asiat.

Tekoälyn eri mahdollisuuksia on vielä vaikea hahmottaa mutta selvää on, että olemme nähneet siitä ehkä jäävuoren huipun jos sitäkään. Montako vuotta menee että Hankkijan myymälässä tai asiakaspalvelussa tulee vastaan puhuva robotti? Entä tehdäänkö ruokintasuunnitelmat ja navettakäynnit robottien toimesta tulevaisuudessa? Asennetaanko lehmien mahaan sirut ja tulostetaanko rehut 3D-tulostimella? Digitalisaation pyörteessä on hyvä muistaa myös meidän ihmisten vahvuudet. Joskus tuntuukin että perinteisen ihmistyön moniulotteisuutta aliarvioidaan. On asioita, joita digitalisaatiolla ei voi korvata. Niitä ovat ainakin luovuus, intuitio, empatia ja moraali. Tärkeitä arvoja kaikki. Meitäkin onneksi siis tarvitaan! Muistetaan pitää nämä arvot mukana kun kehitämme digimaailmaa tuleville polville.


Mikko Anttila
Osastopäällikkö, nauta- ja erikoisrehut