Weckmanin vaunumallisto uudistui

Teksti ja kuvat: MARKKU PULKKINEN

Toimitusjohtaja Hannu Jokinen (oik.) ja myyntipäällikkö Timo Nurminen esittelevät ylpeänä uuden sukupolven Weckman-perävaunuja, joiden avulla maatilan kuljetukset hoituvat aikaisempaa kustannustehokkaammin.

Weckman-perävaunujen myynti siirtyi tänä vuonna Hankkijalle. Mallistosta löytyy kärryjä maatilan monipuolisiin tarpeisiin.

NELOSTIEN VARRESSA Heinolan Vierumäellä sijaitseva Weckman Steel Oy tunnetaan peräkärryistään, peltikatoistaan sekä kone- ja eläinhalleistaan.
– Olemme valmistaneet Suomen oloihin sopivia, laadukkaita perävaunuja jo yli 60 vuotta. Vaunujamme arvostetaan muuallakin, sillä kaksi kolmasosaa tuotannosta menee vientiin. Tärkein vientimaa on Norja, mutta kärryjä menee myös Ruotsiin, Tanskaan ja Baltian maihin, toimitusjohtaja Hannu Jokinen kertoo.

Weckman vaunumallistoa on uudistettu kuluvan vuoden aikana

– Aloitimme kolme vuotta sitten tuotekehitysprojektin, jonka tarkoituksena oli viedä valmistustapaamme ja tuotteitamme laadukkaampaan, tehokkaampaan ja ympäristöystävällisempään suuntaan. Pystymme nyt rakentamaan kestävät ja kantavat perävaunut kymmenen prosenttia pienemmällä teräsmäärällä. Olimme liikkeellä oikeaan aikaan, sillä teräksen hinnan nousu ei ole juuri vaikuttanut tuotteidemme hintoihin, pääsuunnittelija Janne Hiironen sanoo. Weckmanin vaunut ovat kymmenen prosenttia aikaisempaa kevyempiä, mikä säästää viisi prosenttia polttoainetta. Kotimaisuus ja paikallisuus on ollut Weckman Steelille aina tärkeimpien arvojen joukossa.

– Voimme puhua suomalaisesta perävaunusta, sillä kotimaisuusasteemme on erittäin korkea. Teräs tulee SSAB:n tehtailta Suomesta. Vaunut rakennamme täällä Vierumäellä. Lähes kaikki komponentit ostamme suomalaisilta alihankkijoilta, myyntipäällikkö Timo Nurminen painottaa. Weckmanin valikoima kattaa peräkärryt seitsemästä tonnista 18 tonnin kantavuuteen asti. Pienin malli on yksiakselinen, muut kärryt ovat kaksiakselisia.

Uusia monitoimivaunuja

Weckman valmistaa sekä avattava- että kiinteälaitaisia viljavaunuja. Kiinteälaitaiseen vaunuun saa lisävarusteena rehukasetin, jolloin nurmirehun korjuukin käy sujuvasti. Tuotevalikoimassa on myös Hardox-teräksellä vahvistettuja maansiirtovaunuja kovempaan käyttöön. Maansiirto- ja viljavaunujen väliin on tuotu MG-merkinnällä varustetut monitoimivaunut, jotka käyvät raskaampien ja kevyempien massojen kuljettamiseen.

– Monitoimivaunuihin voi ylös nostettavan, hydraulisen takalaidan lisäksi valita myös hydraulisesti alas aukeava kamitakalaidan. Kamilaita tekee vaunusta monikäyttöisemmän. Sillä on helpompi kuljettaa kärryn takalaidan ylittäviä esineitä. Soran levittäminen matoksi on myös helpompaa, Nurminen kuvailee. Monitoimivaunuihin saa lisävarusteena tilavuutta kasvattavan viljankuljetuskasetin. Avattavalaitaisiin vaunuihin voi hankkia lisävarusteina korotetut laidat ja pressukaaret. Nurminen lupaa vakiovarusteiset Weckman-perävaunut tilaajille nopeimmillaan kahdessa viikossa.

 

WECKMAN STEEL OY

• Weckmanin suvun omistama perheyhtiö, perustettu 1962
• Päätuotantolaitos sijaitsee Heinolan Vierumäellä, pienemmät tehtaat Iisalmessa ja Tallinnassa
• Päätuotteita ovat traktorin peräkärryt, teräshallit ja kattopellit
• Weckman-peräkärryjen kantavuudet 7–18 tonnia
• Liikevaihto 36,5 milj. e (2021), josta viennin osuus viidennes
• Noin sata työntekijää
• Hankkija myy Weckmanin peräkärryjä ja teräshalleja