Meriauran ensimmäinen ekoalus aloitti liikennöinnin - lastina Hankkijan kauraa

Hankkijan rehuraaka-aineiden tuonnista vastaava Jouko Salmi ja Katriina Jokivartio.
Hankkijan rehuraaka-aineiden tuonnista vastaava Jouko Salmi ja Katriina Jokivartio.

M/S Eeva VG on 103 metriä pitkä ja 13,6 metriä leveä 1A-jääluokan kuivalastialus, jonka lastikapasiteetti on vajaa 5000 tonnia. – Vaikka uudet aluksemme ovat perinteisiä kuivarahtialuksia, voidaan niiden kuitenkin sanoa olevan uuden sukupolven tuotteita ympäristöystävällisyytensä ja energiatehokkuutensa ansiosta, kertoo Meriaura Oy:n varatoimitusjohtaja Bengt-Erik Rosin.

Hankkija Oy on myös tyytyväinen uuden aluksen saamisesta viljan ja raaka-aineiden kuljetuksiin. – Tuntuu hienolta lastata suomalaista kauraa upouuteen suomalaiseen laivaan. Tällaisia tilaisuuksia ei satu montaa kertaa uralle, kertoo Hankkijalla viljan ulkomaankaupasta vastaava Katriina Jokivartio. Hankkijalla ja Meriauralla on takanaan vuosia kestänyt yhteistyö viljan ja rehuraaka-aineiden laivauksissa.

VG EcoCoaster on uudenlainen laivakonsepti, joka on kehitetty yhteistyössä Foreship Ltd:n ja Aker Arctic Technology Inc.:n kanssa. Alukset on suunniteltu kuormittamaan ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin perinteiset kuivarahtialukset. Alusten koneisto ja runko on optimoitu 10,5 solmun nopeuteen avovesiolosuhteisiin siten, että 1A -jääluokan vaatima reserviteho tuotetaan dieselsähköisesti boosterikoneikolla. Tavoitteena on lähes puolittaa polttoaineenkulutus vastaavankokoisiin standardialuksiin verrattuna, jolloin myös päästöt vähenevät merkittävästi. Aluksiin on rakennettu kaksi erillistä polttoainejärjestelmää siten, että pääkoneeksi valitulla ABC 8DZC:lla voidaan ajaa sekä dieselöljyllä että biopolttoaineella. Käytettäessä biopolttoainetta, aluksessa olevan katalysaattorin ansiosta laiva on lähes päästöneutraali rikki- typpi- ja hiilidioksidipäästöjen osalta. Aluksissa käytettävä biopolttoaine, VG Marine EcoFuel, valmistetaan elintarviketeollisuuden jätteistä samaan konserniin kuuluvan VG-Shippingin Uudenkaupungin tuotantolaitoksella. Laivan testiajoissa syyskuussa biopolttoaine toimi laivan koneissa moitteettomasti.

Polttoainetalouden ja ilmanpäästöjen minimoinnin ohella on ympäristöasioita huomioitu aluksissa kaikilla mahdollisilla osa-alueilla, ja ne vastaavat kaikkiin seuraavan viiden vuoden aikana voimaanastuviin ympäristömääräyksiin, osittain jopa ylittäen ne. Laivaan on asennettu mm. painolastivesien käsittelylaite, ruumanpesuvesijärjestelmä ja vesikeskuslämmityksen- ja ilmavaihdon lämmöntalteenotto. Koko laivan valaistus on toteutettu Led-polttimoilla. Laiva on maalattu Ecospeed-runkomaalilla, joka estää kasvuston kiinnittymisen laivan runkoon. Kitkan pienenemisen lisäksi laivan vesirajan harjaustarve vähenee ja vesistöön ei päädy haitallisia partikkeleita ja vieraslajeja.

Eeva VG täydentää Meriauran 17 aluksen laivastoa. Sisaralus ’Mirva VG’ valmistunee marraskuun aikana. Molemmat alukset tulevat Suomen lipun alle ja työllistävät yhteensä noin 30 merimiestä.