CLAAS EVION näytti kyntensä

Teksti ja kuvat: MATTI TURTIAINEN

Uusi CLAAS EVION 450.
Uusi CLAAS EVION 450.

Claasin puimurimalliston uusin tulokas, Claas Evion, oli koepuinneilla Etelä-Savossa, kun Kohvakan Koneasema otti tyypit Claasin puimuriuudistuksen viimeisimmästä tulokkaasta. Kokemukset olivat erinomaisia.

 
Claas Evion 450 on mallisarjan suurin puimuri. Cerio 560-leikkuupöytä toimii hyvin Evionin edessä
Claas Evion 450 on mallisarjan suurin puimuri. Cerio 560-leikkuupöytä toimii hyvin Evionin edessä

CLAAS ON UUDISTANUT PUIMURIMALLISTOAAN PORTAITTAIN
vuodesta 2019 lähtien, ja uudistuksen päättää uusi Evion-mallisarja, joka tuli korvaamaan Avero- ja Tucano 300 -puimurimallit. Evion-mallit esiteltiin loppukesällä ja Suomeen ensimmäiset Evionit saatiin jo tämän kauden puinneille. Mikkelin Haukivuorelta käsin operoiva Kohvakan Koneasema koeajoi Evion 450:n, joka on suurin kolmesta Evion-mallista. Kokemukset olivat erinomaiset, sanoo Kohvakan Koneasemaa pyörittävä Jukka Kohvakka.
— Puimme Evionilla noin 250 hehtaaria erilaisia kasvustoja. Suurin osa oli tuoreviljaa, kuten vehnä-ohraja vehnä-herne-kasvustoja, mutta puimme myös puhdasta vehnää ja ohraa.


YHDELLÄ KELALLA PÄRJÄÄ HIENOSTI
Kohvakan mukaan Evion selviytyi ensitestistä mallikelpoisesti. Verrokkikoneena oli koneaseman oma Claas Tucano 420. Tucanossa on kaksi puintikelaa, mutta Evion pui yhdellä kelalla. Jukka Kohvakan mukaan eroa ei puintitehossa huomattu.
— Oli mielenkiintoista verrata Tucanoa, jossa on 450-millinen puintikela, sekä APS esikiihdytinkela, Evionin yhteen 600-milliseen kelaan. Ajoimme testimielessä koneita vierekkäin samoilla pelloilla eikä puintitehossa ollut eroa, Kohvakka sanoo.

Evionin puintitehoa onkin paranneltu ison puintikelan lisäksi kohlinten porrastuksen uudella muotoilulla. Sillä on saavutettu puitavan materiaalin tehokkaampi erottelu ja nopeampi siirtymä kohlinportaalta toiselle. Puintikoneisto on 1420 mm leveä. Kohvakan testaamassa Evionissa oli Cerio 560 -leikkuupöytä, mikä oli 20 cm leveämpi kuin koneaseman oman Tucanon pöytä. Evion selvitti mallikkaasti vankimmatkin vehnäkasvustot.
— Parhaalla lohkolla oli liki 8 tonnin vehnäsato. Ei Etelä-Savossa ihan joka pellolla sellaista kasvustoa ole, Kohvakka naurahtaa. Cerio-leikkuupöytää Kohvakka kiittelee niin ikään. Pöytä reagoi kiitettävästi pellon pintaan ja ohjaukseen. Lisäksi näkymä terälle on erittäin hyvä. Syöttöruuvi on riittävän iso tasaisen syötön takaamiseksi.
— Laonnostokelan piikkiakselitkin ovat paksummat kuin meidän Tucanossamme. Olkea ei pitkässäkään kasvustossa kietoudu ollenkaan näihin, Kohvakka sanoo.

 
Jukka Kohvakka on kokenut puintimies. Ura alkoi aikoinaan MF 16:lla ja jatkuu Claasilla. Koneaseman oma puimuri on Claas
Jukka Kohvakka on kokenut puintimies. Ura alkoi aikoinaan MF 16:lla ja jatkuu Claasilla. Koneaseman oma puimuri on Claas Tucano, mutta Evionkin kiinnostaa, Kohvakka myöntää. Kysyntää puintiurakoinnille on hyvin Etelä-Savossa.

SILPPURI JA SÄÄDÖT SAAVAT KEHUJA
Evion 450:n säiliötilavuus on 8 kuutiota, ja sen tyhjennysnopeus tyydyttää urakoitsijaa. Vilja siirtyy nätisti sivulle kääntyvän torven kautta 90 litran sekuntinopeudella kärryyn.
— Tyhjennysnopeus on Tucanoon verrattuna todella nopea. Ja torven liikerata on järkevä, silläkin on merkitystä, kokenut puintimies sanoo. Erityiskiitokset Jukka Kohvakka jakaa Evionin silppurille, joka levittää silpun todella tasaisesti. Se onkin tärkeä ominaisuus, sillä kylvöjä tehdään nykyviljelyssä monipuolisesti tilanteen mukaan niin suorakylväen kuin kevytmuokaten tai kyntäenkin.
— Todella hyvä ja tehokas silppuri, Kohvakka kuittaa ykskantaan. Säätöjen teko on Kohvakan mukaan helppoa uuden kosketusnäyttöisen Cemis 700 -terminaalin kautta. Puinti lähti käyntiin nopeasti ohjekirjan perussäätöjen pohjalta.
— Näppärä ja yksinkertainen säätö. Ja kun säiliöön on iso ikkuna, niin hyvin näkee, mitä sinne tulee. Peltoajon lisäksi Etelä-Savossa on hyvä testata myös siirtoajoa. Kohvakan Koneasema operoi pääasiassa Haukivuori-Mikkeli-Juva-alueella, ja puimuri siirretään ajamalla.
— Pyrimme kuitenkin ajoittamaan puinnit siten, että siirtoa tulisi mahdollisimman vähän, mutta väkisinkin ajamme tiellä aika paljon. Evion kulkee 30 kilometriä tunnissa, mikä on jo huomattavasti parempi kuin Tucanon 26 kilometriä tunnissa, Kohvakka toteaa nauraen.
Jukka Kohvakka kertoo Evionin mittariin kertyneen puintikauden koeajossa 140 tuntia. Evion toimi moitteetta, eikä mitään keskeytyksiä kauden aikana tullut. Ihan heti ei rasvaprässiinkään tarvinnut tarttua, sillä ensimmäinen rasvaus tehdään Evionissa 50 tunnin jälkeen.
— Ja siinä vaiheessa rasvataan seitsemän nippaa, Kohvakka sanoo.

Liittyvät tuotteet