Puskuperiaate vakuuttaa! Kokemuksia Fliegl ADS 120 -kuivalantavaunusta puskutyhjennyksellä

Ismo Hintikka ja Matti Liimatainen ovat vakuuttuneet puskuperiaatteen toimivuudesta lannanlevityksessä. Ketjupurkua ei ole tullut ikävä!

Äänekoskelaiset Ismo Hintikka ja Matti Liimatainen hankkivat Fliegl ADS 120 lannanlevitysvaunun kimppakoneeksi keväällä 2017. Ensimmäisenä vuonna työsarkaa oli noin 4000 kuutiota. Kaikkea mahdollista pitkäolkisesta sonnien kuivikepohjasta tuhkaan ehdittiin levittää, Ismo Hintikka kertoo.

"Parasta vaunussa on ehdottomasti puskutyhjennys", isännät toteavat yhteen ääneen. Systeemi on yksinkertainen, helppo hallita ja pelannut varmasti.

Myös vaunun pysyminen liikennekelpoisen puhtaana saa kiitosta. Vaunun alle ei kerry ketjupurkuisten vaunujen tapaan lantaa ja puskimen tiivisteet nuolevat kuormatilan tarkaan puhtaaksi.

"Eniten tahrii keloilta kuorman lopussa puskimen yli traktorin takalasiin lentävä lanta. Etulaita saisi olla selvästi korkeampi," Ismo jatkaa.

Helppo käyttää

Hydraulisesti säädettävä ja jousitettu leveä aisa on istutettu kaarevan lavaprofiilin päätyyn. Tiivistetty puskulevy nuolee lavan puhtaaksi.

Puskulevy ja peräportti ovat samassa hydraulipiirissä. Portti nousee kokonaan ylös ennen kuin etulaita alkaa työntää kuormaa taaksepäin. Pohjat liikkeen nopeudelle tulee traktorin hydrauliikasta, nopeuden säätö ja suunta säädetään sähköisellä nupilla ohjaamosta.
"Koko kuorma siirtyy levyn työntämänä tasaisesti kohti keloja. Se tuntuu olevan tasaisen levitystuloksen takana. Hienosäätöä levitysjälkeen voi tehdä vielä aisan korkeudella," Matti tuumii.

Levittimessä on kaksi pystykelaa repivillä ja leikkaavilla terillä. Heittolautasissa on massiiviset keskipakoissiivet.
Levitystapa valitaan takasuojuksella. Luukku ylhäällä levitetään sekä keloilta että heittolautasilta, luukku alhaalla vain lautasten kautta.
Suurin osa lannasta levitettiin takasuoja ylhäällä. Molemmat ajettiin 12 metrin uraväleillä.
”Nurmelle levitettyä turvelantaa sai etsimällä etsiä sängeltä. Todella hieno ja tasainen tulos, mikä näkyi myös seuraavan sadon tasaisena kasvuna", Ismo kiittelee.

Kuorman loppuessa puskulevyn ja kelojen väliin jää kerros lantaa. Puskulevyä palauttamaan lähtiessä se putoaa alas ja takaportin alle jää melko iso kasa lantaa. ”Puskulevyä täytyy ottaa hiukan eteenpäin ja tuupata uusi kerta taakse, jotta vaunu tulee kokonaan tyhjäksi”, Matti kuvailee. Palautus on nopea, puskulevy on edessä ennen kuin ehtii pois pellolta.

Matala kuormata


Kaivuri on tehokkain kone myös Flieglin kuormaukseen

Matalan vaunun kuormaus onnistuu hyvin myös etukuormaajalla. Reilusti kallistetun takaportin yläreunaa joutuu varomaan.

”Kuormatessa vaunun etupää kannattaa nostaa niin ylös kuin kuormaimen puolesta voi”, Matti vinkkaa. Reippaasti eteenpäin kallistettu takaportti rajoittaa kuormaamista aivan taakse ja portin eteen jää helposti jonkun verran tyhjää tilaa. Sinänsä matalan vaunun kuormaaminen onnistuu etukuormaajalla hyvin. Kaivurilla koko kuormatilan saa hyödynnettyä parhaiten.

Kantapään kautta kokeiltuna vaunu tarvitsee traktorin eteensä kuormatessa. “Ei voi kuormata samalla koneella millä levittää. Se karsii joitakin urakkakohteita, kuten hevostalleja listalta,” Matti muistuttaa. Oma jalka painuu maahan ja aisan varaan jättäminen tietää ongelmia letkujen liittämisessä. Jos vaunun joutuu kuorma päällä irrottamaan traktorista, rungon alle täytyy olla kunnon pölkky.

Potku tarpeen

Fliegl ADS 120 on kompakti 14 kuution vaunu tarkkaan ja tehokkaaseen lannanlevitykseen. Aisan ja levittimen säädöillä päästään tasaiseen levitystulokseen hyvinkin erilaisilla lannoilla.

Vetokoneena on testattu useampaa traktoria. "Reilu parisataa heppaa pitää koneesta löytyä, mieluummin 250 jotta homma käy sujuvasti. Tasainen nopeus on pidettävä yllä myös rinteissä", nuoret isännät tuumivat.

Normaalisti vaunua on käytetty 1000 kierroksen voimaotolla. Reunoja ajaessa on käytetty myös hitaampia nopeuksia. "Lanta jää karkeammaksi, mutta rajaus on tarkempi", Matti perustelee.

Tehontarve luukku alhaalla ajettaessa kasvaa rajusti, kun lannassa on tarpeeksi pitkää ja vielä palamatonta olkea tai heinää. “Sellaiset on levitetty suosiolla takasuoja ylhäällä”, Ismo jatkaa.

Vaunulla on levitetty hyvin tuloksin myös tuhkaa. Märän kalkin levityksessä menestys ei ollut kehuttava. "Märkä kalkki ei pysynyt tasaisena rintamana, vaan lohkeili levityslautasille isoina kasoina, miten sattuu", Matti manaa.

Vakaa vetää

Fliegl ADS 120 painaa tyhjänä noin 5,3 tonnia ja kuormatilaa on 14 kuutiota. Vaunu on pitkä ja matala. Etulaidan alakulmiin ja yläreunan palkkiin tukeutuva joustoaisa toimii hyvin. Vaunu kulkee nätisti niin tiellä kuin pellollakin. Suuret ripakuvioiset pyörät kantavat kuorman hyvin hankalammissakin paikoissa, isännät toteavat.

Vaunun pituus tuntuu käännöksissä ahtailla peltorampeilla, pellolla se ei haittaa. “Painopiste on kuorma päälläkin matalalla, ei ole saatu kaadettua, vaikka ojan puolella on piipahdettu molemmatkin”, Ismo ja Matti nauravat.

Vaunu on vastannut mainiosti isäntien tarpeisiin, vaikka toiminta märällä kalkilla harmittaakin. "Ketjupurkuista vaunua ei tosiaan ole tullut ikävä!”
Tulevalle kaudelle on suunnitelmissa korotus etulaitaan ja vetolenkin vaihto kuulapääksi. “Turhat nytkyt saadaan matkasta pois,” Ismo kaavailee.


Fliegl ADS 120 tärkeimmät rasvauskohteet on putkitettu mukaviin paikkoihin.

Ristikoille pääsyä helpottamaan tehty itse reiät umpinaisiin suojuksiin.