Terveiset siipikarja-ammattilaisille Danish Agrosta

Danish Agron siipikarjajohtaja Adriaan Smulders kirjoittaa jatkossa siipikarja-alan näkemyksiä Hankkijan asiakkaille Keski-Euroopan näkökulmasta.

Tervehdys Suomeen!

Olen työskennellyt lokakuusta 2020 lähtien Danish Agro -konsernin siipikarja-asioiden parissa. Kulunutta aikaa on värittänyt kollegoihin ja yhtiöön tutustuminen pandemian keskellä. Onneksi minulla on ollut mahdollisuus työskennellä kotona ja tavata kollegoita, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita verkon välityksellä. Olen myös päässyt hieman matkustamaankin. Viime syyskuussa vierailin Suomessa ja sain hieman käsitystä teidän siipikarja-alan kuulumisista ja tekemisistä, kiitos siitä.
Toimin Danish Agro -ryhmässä siipikarja-alan johtajana. Työkenttääni kuuluvat kaikki Danish Agro -ryhmän siipikarjatuotannon, rehujen ja ruokinnan parissa toimivat yritykset. Ryhmällä on toimintaa Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa, Saksassa, Norjassa, Espanjassa ja Puolassa. Tarjoamme asiakkaille laajan valikoiman ratkaisuja siipikarjan ruokintaan ja hoitoon. Pohjoismaissa siipikarjan ruokinta perustuu enimmäkseen täysrehuihin ja tiivisteruokintaan. Muissa maissa myös esiseokset ja rehujen lisäaineet ovat olennainen osa ruokintaa.
Asun Hollannissa ja olen työskennellyt rehualalla yli 25 vuotta. Vuonna 1996 maatalousyliopistosta valmistumisen jälkeen aloitin työt Hollannissa rehuteollisuudessa siipikarjan tutkijana. Sen jälkeen minulla on ollut rehuteknologiaan, markkinointiin, myyntiin ja johtotehtäviin liittyviä tehtäviä monikansallisissa rehuyrityksissä. Nykyisessä työssäni tavoitteena on saattaa yhteen ryhmän siipikarjarehujen kanssa työskentelevät henkilöt ja lisätä ryhmän sisäistä ammattitaitoa ja yhteistyötä eri maiden välillä. Haluamme tuoda parhaat käytännöt, osaamisen ja kansainvälisen verkoston vahvuudet käyttöösi.

Mitä kuuluu siipikarja-alalle Hollantiin?

Hollannin lihasiipikarja-ala on kehittynyt voimakkaasti viime vuosina. Alalle on syntynyt uusia tuotantotapoja, jotka kaikki liittyvät eläinten hyvinvointiin.
Esimerkiksi vuodesta 2007 lähtien Alankomaissa on tuotettu ja myyty tavallisen ja luonnonmukaisen broilerin lisäksi myös free-range siipikarjanlihaa. Tämä liha tuotetaan Beter Leven -laatumerkin (1 tähti) sääntöjen mukaisesti: hitaasti kasvava rotu, linnuille on tarjolla enemmän tilaa, päivänvaloa ja myös pääsy katettuun ulkoilutilaan. Tällä menetelmällä kasvatetun siipikarjanlihan tuotanto ja kulutus on kasvanut tasaisesti viime vuosina: Beter Levenin osuus vähittäiskaupassa oli vuonna 2018 noin 15% (painon mukaan osuus on 20% arvosta).
Vähittäiskauppa otti käyttöön uusia konsepteja v. 2015. Konsepteissa huomioidaan asioita liittyen kasvuaikaan ja -tilaan, valon määrään sekä virikkeisiin. Jokaisella kauppaketjulla on oma konseptinsa. Albert Heijn-kana on näistä tunnetuin. Kaupoissa on tarjolla joko ketjun oman konseptin tai Beter Leven-tuotantotavan mukaisesti tuotettua tai luomuna tuotettua tuoretta broilerinlihaa. Ravintoihin, suurkeittiöihin, kauppojen pakastealtaisiin sekä vientiin toimitetaan edelleen perinteisesti tuotettua broileria. Broileria viedään pääasiassa Saksaan sekä Iso- Britanniaan.
Taustalla on kuluttajien muuttunut kysyntä. Sen vuoksi useat broilertuottajat ovat siirtyneet hitaasti kasvavan linnun kasvattajiksi. Hollantilaisille broileritiloille kasvatetuista untuvikoista 30 % oli hitaasti kasvavaa rotua vuonna 2019 (Avined, 2020). Loput 70% on nopeasti kasvavaa rotua.
Albert Heijn -kauppaketju on ilmoittanut, että vuoden 2023 lopussa heidän liikkeissään myydään ainoastaan Beter Levenin 1 tähden -konseptin mukaisesti tuotettua broilerinlihaa. Muut kauppaketjut seurasivat nopeasti perässä. Tämä tarkoittaa monilla tiloilla tuotantotavan muutosta, jota useilla tiloilla nyt mietitään. Muutos edellyttää isoja investointeja ja ulkoilutilan (Wintergarden) luvanvaraisen rakentamisen.
Kiteyttäen voidaan sanoa, että siipikarjanlihantuotanto on Hollannissa nopeasti kehittyvää toimintaa tällä hetkellä Hollannissa. Koko teollisuudenala on mukauttanut ja mukauttaa toimintaansa vastatakseen kauppaketjujen ja kuluttajien muuttuneisiin vaatimuksiin.


Adriaan Smulders
Amsterdam, Hollanti
8.2.2022