Tuhkasta nousee uusi navetta

Sukevalaisen Huuskosen Näyhälä-tilan navetta tuhoutui kaksi vuotta sitten äkillisessä ja rajussa tulipalossa. Ikävien aikojen jälkeen valoa näkyy jo tunnelin päässä, kun uusi navetta ja automaattilypsyjärjestelmä otetaan käyttöön.

Sonkajärven Sukevalla uusi lypsykarjanavetta nousee Näyhälän tilalle hyvää vauhtia. Marko Huuskonen kertoo, että rakenteilla on 160-lehmäpaikkainen pihattonavetta, johon asennetaan ensi vaiheessa kaksi lypsyrobottia. Navetasta löytyy tilat myös nuorkarjalle.

Tilan omistusmuotokin muutettiin uuden navetan rakentamisen yhteydessä yhtymäksi ja osakkaana on myös Huuskosten poika, Samu Huuskonen.
– Kahdelle seuraavalle robotille tulee varaus, sanoo Samu Huuskonen.

Tilan lähitulevaisuus näyttää hyvältä, sillä navetan on määrä valmistua aikataulun mukaisesti marraskuussa. Lähimenneisyys sen sijaan on synkempi.
– Vuonna 2021 kesäkuussa meiltä paloi navetta ja sen jälkeen olemme toimineet vuokranavetoissa. Erinäisten hommien takia tämä rakentaminen viivästyi, Marko Huuskonen sanoo.

”Erinäiset hommat” tarkoittaa Venäjän hyökkäyssodan aikaan saamaa rakennustarvikemarkkinan kuumenemista ja rahoitusehtojen kiristymistä. Huuskoset siirsivätkin suosiolla rakentamisen aloittamista vuodella, ja viime huhtikuussa kaivurin kuokka painettiin maahan ja alettiin kaivaa perustuksia.
– Toisaalta nyt rakennustarvikkeet ovat huomattavasti edullisempia, Huuskonen toteaa.

Hankkijan tuotantotilarakentamiseen erikoistunut myyntineuvottelija Oiva Rissanen todentaa Huuskosen havainnon.
– Vertasin ensimmäistä tarjousta 90 kuution liimapuuerästä ja nyt lopullista 140 kuution liimapuun erää. Summat taisivat olla aika lailla samoja.

 

Rakentaminen aikataulussa

Aiemmin Huuskosilla oli 50 lehmän karja parsinavetassa, mutta nyt uutta rakennettaessa mittakaava moninkertaistuu. Samalla uudistuu luonnollisesti tuotantotekniikkakin. Navetta on kuusirivinen pihatto, jossa ruokinta hoituu
traktorivetoisella apevaunulla. Lanta poistetaan käytäviltä vaijerivetoisilla raapoilla.

Työt ovat edenneet kolmen vakituisen rakennusmiehen voimin, ja välillä erikoisammattimiehet ovat tehneet vaativimpia työvaiheita. Jutun tekohetkellä lokakuun alkupäivinä menossa olivat viimeiset parsien valut.
– Rakentaja on tehnyt kyllä hienoa työtä, Huuskonen kehuu paikallista RHE-Rakennus Oy:tä ja sen omistajaa Rauno Huuskoa työporukoineen.

 

Ammattilaiset apuna

Navetan betonirunko ja -tuotteet ovat oman maakunnan tuotantoa Lujabetonilta, ja lypsytekniikka tulee DeLavalilta. Parsikalusteet on toimittanut Sirviön Metalli Oy. Muissa tarviketoimituksissa on Hankkija ollut keskeisesti mukana. Lähes kaikki muut rakenneosat ja -tarvikkeet ovat Oiva Rissasen kautta tulleita.

Rissanen kehuu Huuskosten ennakkosuunnittelua ja tilauksia, jotka on tehty rakentajan tekemän aikataulutuksen pohjalta. Huuskoset puolestaan ovat tyytyväisiä hyvin sujuneeseen toimitusaikatauluun.
– Ajallaan on tavara tullut ja monesti olisi tullut jo ennen aikojaankin, Marko Huuskonen sanoo tyytyväisenä.
– Onhan tässä ihan kullanarvoista, että Oivan ja Raunon kaltaiset osaajat ovat mukana. Eihän meillä ole kokemusta tällaisen mittakaavan rakentamisesta.

 

Asiat ja paperit kuntoon

Huuskoset eivät mielellään enää muistele tulipaloa, mutta hiiltyneet laudat ulkovaraston seinässä muistuttavat katastrofista. Asuinrakennus säästyi tulipalossa, mutta monta muuta rakennusta paloi maan tasalle.
– Pahimmillaan oli viisi rakennusta tulessa yhtä aikaa. Sammutusyksiköitä oli paikalla kahdeksan, Marko Huuskonen sanoo.

Palon epäillään lähteneen liikkeelle sähköviasta, mutta syttymissyy jää selvittämättä.
– Paha sitä olikin selvittää, kun ei rakennuksista jäänyt jäljelle kuin puolikas metsäkonekuormallinen puuta, Marko Huuskonen toteaa ykskantaan.
– Eläimiä kuoli 33, mutta laitumella palon syttyessä olleet säilyivät hengissä. 30 eläintä saatiin pelastettua navetasta.

Vakuutusyhtiön kanssa asiat ovat hoituneet ja rakennusten osalta Marko Huuskonen sanoo korvausten tyydyttävän. Viljelijöitä hän muistuttaa sähkö- ja palotarkastusten tärkeydestä.
– Tarkastukset on tehtävä ajallaan ja jos huomauttamista tulee, on puutteet korjattava. Meillä oli sähkömies tehnyt korjaukset ja kirjannut kaikki paperille. Näistä asioista ei tarvinnut vakuutusyhtiön kanssa sen enempää keskustella, Marko Huuskonen sanoo.