Tilaus- ja toimitusehdot

Hankkija oy, yleiset myynti- ja toimitusehdot

 

1. Yleistä

Näitä Hankkija Oy:n (myöhemmin ”Hankkija”) yleisiä myynti- ja toimitusehtoja sovelletaan Hankkijan ja Hankkijan kuluttaja-, yritys-, yhtymä-, yhdistys- tai kuolinpesäasiakkaiden (myöhemmin ”asiakas”) välisiin Hankkijan tuotteiden tai palveluiden tilauksiin, myyntiin ja toimitukseen hankkija.fi -sivustolla tai Hankkijan myymälässä. Hankkijalla on oikeus muuttaa näitä ehtoja yksipuolisesti.

 

2. Liittyminen Hankkijan asiakkaaksi

Hankkijan asiakkaaksi asiakasnumerolle voivat liittyä kuluttajat, elinkeinonharjoittajat, muut yhtiöt tai yhtymät sekä yhdistykset ja kuolinpesät joko hankkija.fi -sivustolla tai myymälässä. Yhtiön, yhtymän tai kuolinpesän on toimitettava Hankkijalle valtakirja oikeudesta hoitaa ko. yhtiön, yhtymän tai kuolinpesän asioita.
Myös saadakseen Hankkijan laskutustilin tai muun rahoituksen, yhtiön, yhtymän tai kuolinpesän on toimitettava Hankkijalle valtakirja oikeudesta hoitaa ko. yhtiön, yhtymän tai kuolinpesän asioita. Luottorajojen myöntämisen ja määrittelyn hoitaa Hankkijan luotonvalvonta.

2.1. Rekisteröityminen

Rekisteröityminen Hankkijan asiakkaaksi voidaan tehdä joko hankkija.fi -sivustolla tai myymälässä täyttämällä lomake. Rekisteröityessään asiakas sitoutuu antamaan itsestään ja edustamastaan yhtiöstä, yhtymästä, yhdistyksestä tai kuolinpesästä oikeat ja paikkaansa pitävät tiedot. Hankkijan asiakas voi olla joko asiakasnumerollinen tiliasiakas, asiakasnumerollinen asiakas tai kirjautumaton käyttäjäasiakas.

2.2. Asiakasnumero

Rekisteröintiprosessissa asiakkaalle luodaan Hankkijan asiakasnumero. Tämän jälkeen asiakas voi jatkaa prosessia avaamalla myös laskutustilin Hankkijalle. Asiakkuus on veloitukseton ja hyödyttää asiakasta esimerkiksi oston, laskujen, rahoitustapahtumien ja viljan analyysitietojen seurannan osalta hankkija.fi -sivustolla. Tiliasiakkuus myös mahdollistaa luottokaupan luottorajan puitteissa. Osa tuotteista on myynnissä vain Hankkijan rekisteröidyille tiliasiakkaille.

2.3. Kirjautumaton käyttäjä

Myös kirjautumaton käyttäjä voi ostaa asiakkaana tuotteita hankkija.fi -sivustolta tai myymälästä. Hankkija.fi -sivustolla kirjautumattoman asiakkaan tulee täyttää yhteystietonsa jokaiselle tilaukselle.

 

3. Omien tietojen hallinta hankkija.fi -sivustolla

Asiakkaan omat tiedot ovat näkyvissä hankkija.fi -sivustolla rekisteröityneille asiakkaille. Omat tiedot -sivulta asiakas voi hallita omia tietojaan, kuten puhelinnumero- ja sähköpostitietojaan sekä tilatietojaan. Asiakas voi lisäksi sallia tai kieltää markkinointiviestien lähetyksen Omat tiedot -sivulta.

 

4. Henkilötietojen käsittely

Hankkijan asiakkaiden henkilötietoja käsitellään Hankkijan tietosuojaselosteen mukaisesti. Hankkijalla on oikeus poistaa asiakkaan tiedot tietokannasta mikäli asiakas on tahallaan antanut Hankkijalle virheellistä tietoa tai mikäli asiakas rikkoo lakia tai näitä myynti- ja toimitusehtoja.

 

5. Hankkijan oikeudet ja vastuu

Hankkija.fi -sivuston verkkokauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Tarvittaessa verkkokaupalla on oikeus esimerkiksi ylläpidon tai huollon vuoksi sulkea verkkokauppa osittain tai kokonaan väliaikaisesti. Käyttökatkoista pyritään aina ilmoittamaan etukäteen sivustolla.
Verkkokauppa pidättää oikeuden poistaa tehdyn tilauksen, mikäli asiakas on sitä tehdessään rikkonut tai kiertänyt lakia tai näitä käyttöehtoja tai antanut virheellistä tai epäasiallista tietoa tai mikäli verkkokaupassa on esiintynyt tekninen ongelma tilausta tehdessä, mikä voidaan osoittaa. Hankkija ottaa asiakkaaseen tällaisissa tapauksissa yhteyttä. Verkkokauppa huolehtii asiakkaiden antamista tiedoista ja sitoutuu niiden asianmukaiseen käsittelyyn tietosuojaselosteen mukaisesti. Hankkijalla on oikeus tehdä muutoksia palveluun ja yksipuolisesti muuttaa näitä ehtoja. Asiakkaan tulee tutustua ehtoihin nähdäkseen mahdolliset muutokset. Mikäli näistä ehdoista ei muuta johdu, asiakkuuteen sovelletaan Suomen lakia.
Hankkija ei ole vastuussa hankkija.fi -sivustolla tai myymälässä tehtyjen tilausten toimittamisesta sopimusosapuolista riippumattoman, ylivoimaisen esteen (force majeure) sattuessa. Hankkija ei ole myöskään vastuussa, mikäli tuotteen toimitus viivästyy jostakin Hankkijasta riippumattomasta syystä. Tällaisista esteistä pyritään ilmoittamaan asiakkaalle pikimmiten. Hankkija ei ole milloinkaan vastuussa välillisistä vahingoista, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.

 

6. Asiakkaan vastuu

Asiakkaan on tilausta tehdessä huolehdittava, että hän ei valitse kylmässä pilaantuville tuotteille toimituspaikaksi pakettiautomaattia, joka sijaitsee ulkona ja jossa tilaus voisi pilaantua. Tällaisissa tapauksissa palautusoikeus ei ole voimassa pilaantuneista tuotteista. Asiakkaan tulee seurata sähköpostiaan tai puhelinta säännöllisesti tilauksen tekemisen jälkeen.
Asiakkaan tulee tuotteiden vastaanoton jälkeen tarkistaa, että toimitus vastaa tilausta sekä tutustua tuotteiden käyttöohjeisiin, mahdollisiin muihin ohjeisiin sekä noudattaa annettuja turvallisuusmääräyksiä.
Asiakkaan tulee käsitellä ja säilyttää ostamiaan tuotteita huolellisesti ja ohjeiden mukaisesti aiheuttamatta vaaraa itselleen tai muille.
Asiakkaan tulee säilyttää hankkija.fi -sivuston kirjautumistietojaan salassa eikä niitä tule antaa ulkopuolisten käyttöön. Asiakas on vastuussa kaikista tunnuksillaan tehdyistä tilauksista. Varastetuista tunnuksista on ilmoitettava Hankkijan asiakaspalveluun välittömästi. Tunnuksensa voi myös lukita itse hankkija.fi -sivustolla kohdasta Omat tiedot. Unohtuneet käyttäjätiedot voi tilata uudelleen kirjautumissivulta.
Asiakas on vastuussa Hankkijalle tai kolmannelle osapuolelle näiden myynti- ja toimitusehtojen tai Suomen lain vastaisesta toiminnasta ja niistä syntyneistä vahingoista.

Metsästysaseita myydään ainoastaan yli 18 vuotta täyttäneille asiakkaille. Maksutavat ovat aseiden osalta rajatut. Toimitustavat ovat aseiden osalta nouto myymälästä tai Matkahuollon Kotijakelu.

 

7. Hankkija.fi -sivuston ja verkkokaupan käyttöön liittyvät vastuut

Hankkija.fi -sivuston ja verkkokaupan käyttö edellyttää sekä internet-yhteyttä että tarvittavaa laitetta (esim. tietokone, älypuhelin). Sivuston ja verkkokaupan käyttöön vaadittavista laitteista vastaa niiden käyttäjä. Käyttäjä on vastuussa näiden ehtojen tai lain vastaisesta käytöstä aiheutuvista vahingoista Hankkijalle tai kolmansille osapuolille. Käyttäjän on hyväksyttävä ehdot ennen sivuston ja verkkokaupan käyttöönottoa.

 

8. Immateriaalioikeudet

Hankkijan tai Hankkijan yhteistyökumppaneiden tavaramerkit, tekstit, kuvat ja muu vastaava materiaali ovat tekijänoikeussuojan piiriin kuuluvia tiedostoja. Niiden luvaton käyttö on kiellettyä. Hankkija.fi -sivuston ohjeita ja opastuksia saa tulostaa omaan käyttöön.

 

9. Tilaaminen hankkija.fi -sivustolta

Hankkija.fi -sivustolta tilaavan asiakkaan on oltava vähintään 18-vuotias, alaikäisiltä edellytetään huoltajan suostumus. Hankkija toimittaa tilauksia vain manner-Suomen alueelle. Sivustolta tilaamisen jälkeen selain siirtyy tilausvahvistussivulle, tilausvahvistus lähetetään asiakkaalle myös sähköpostitse. Hankkijalla on aina oikeus tarvittaessa hylätä asiakkaan tilaus. Syy hylkäämiseen voi olla esimerkiksi luotonvalvonnan prosessit tai tuotteen niin selkeä hinta- tai muu virhe, että asiakkaan voidaan olettaa ymmärtävän kyseessä olevan virhe. Hankkija ottaa asiakkaaseen tällaisessa tapauksessa yhteyttä.

Asiakas hyväksyy tilauksen tehdessään, että hänelle voidaan lähettää tilaukseen liittyviä viestejä puhelimeen, sähköpostiin tai kirjeitse. Asiakkaan on ennen tilausta varmistettava, että toimitusosoite ja puhelinnumero ovat oikein, jotta tilaus voidaan toimittaa perille.

 

10. Tilaaminen myymälästä

Asiakas voi tehdä tilauksen myös suoraan myymälästä tai asiantuntijamyyjältään. Mikäli asiakas haluaa tilauksen tekemistä etänä esimerkiksi puhelimitse, tulee hänellä olla laskutustili Hankkijalla.

 

11. Hinnat

Hankkijan tuotteiden tai palveluiden hinta on Hankkijan kulloinkin voimassa oleva tilaus- tai sopimuspäivän hinta euroissa ilmoitettuna. Hankkijan hintojen yhteydessä ilmoitetaan sekä tuotteen arvonlisäverokanta että arvonlisäverollinen hinta ja arvonlisäveroton hinta sekä 30 päivän alin hinta.
Polttoöljy hinnoitellaan aina päivän hintaan ja hinta riippuu myös toimitusosoitteesta. Asiakas lukitsee tilauksen tehdessään tilaushetken hinnan.
Hankkijalla on oikeus muuttaa hintoja ja olla toimittamatta tilausta ilmoitettuun hintaan, mikäli kyseessä on niin selkeä hintavirhe, että asiakkaan voidaan olettaa ymmärtävän kyseessä olevan virhe.
Kaikki hinnat ilmoitetaan aina ilman toimituskuluja ja muita mahdollisia lisämaksuja. Lähetyskustannukset valitulle toimitustavalle ja vastaavat lisämaksut määritetään ostotapahtuman aikana. Mahdollisten tarjousten ja kampanjoiden ehdot ovat nähtävillä erikseen. Hankkija pidättää oikeuden määritellä tarjoukset ja myyntikampanjat ja niiden kestot.

11.1. Sopimushinnat

Hankkija.fi-sivustolta on mahdollista ostaa tuotteita myös Hankkijan kanssa sovittuun sopimushintaan. Sopimushinnan tunnistaa pienestä kynän ja paperin kuvasta tuotesivulla. Asiakkaalla on mahdollisuus neuvotella sopimushinnoista suoraan myös Hankkijan henkilökunnan kanssa.

 

12. Maksutavat ja -ehdot

Hankkija.fi -sivustolta tilatessa tuotteen maksamisen jälkeen asiakas saa sähköpostiinsa tilausvahvistuksen. Kello 23-07 aikavälillä tehdyissä tilauksissa vahvistus tulee vasta aamulla. Tuotteet ovat Hankkijan omaisuutta, kunnes ne ovat maksettu kokonaisuudessaan. Tilauksen maksamisen jälkeen asiakkaan tulee odottaa tilausvahvistussivun päivittymiseen saakka. Seuraavat maksutavat ovat käytössä:

12.1. Verkkopankkimaksu

Verkkokaupassa tilauksen voi maksaa seuraavien verkkopankkien kautta: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Ålandsbanken, S-Pankki, Aktia, POP Pankki, Säästöpankki ja Oma Säästöpankki.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Svea Bank AB, filial i Finland (3237195-7, myöhemmin ”Svea”) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Svea Payments Oy on maksun saaja tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Reklamaatiotapauksessa asiakkaan tulee olla yhteydessä Hankkijaan.

Svea Bank AB, filial i Finland
Mechelininkatu 1
00180 Helsinki
09 42423030
www.svea.fi

12.2. Luottokortit

Myymälässä ja verkkokaupassa voi maksaa seuraavilla luottokorteilla: Visa ja Mastercard. Luottokorttimaksujen maksunvälittäjänä toimii Svea Payments Oy. Korttitietoja ei tallenneta.

12.3. MobilePay

Verkkokaupassa voi maksaa MobilePaylla. Asiakkaan tulee ladata älypuhelimeensa MobilePay-sovellus ja rekisteröityä palveluun. Rekisteröinnin yhteydessä sovellukseen liitetään luottokortti, jolle maksut verkkokaupan ostoksista kirjautuvat.
Maksaminen MobilePaylla:
Asiakas syöttää MobilePay-sovellukseen liittämänsä matkapuhelinnumeron tehdessään ostoksen verkkokaupassa.
Maksu hyväksytään MobilePay-sovelluksessa.
Maksu veloitetaan siltä maksukortilta, jonka asiakas on liittänyt MobilePay-sovellukseen.

12.4. Apple Pay / Wallet ja Google pay

Myymälässä voi maksaa Apple Paylla. Asiakkaan tulee ladata älypuhelimeensa Apple Pay- tai Google pay -sovellus ja rekisteröityä palveluun. Rekisteröinnin yhteydessä sovellukseen liitetään luottokortti, jolle maksut ostoksista kirjautuvat. Sovelluksen kautta voidaan käyttää lähimaksua maksamiseen.

12.5. Svea-lasku

Myymälästä ja verkkokaupasta voivat kuluttajat ostaa tuotteita Svea-laskulla. Asiakas voi valita ostoskorista Svea-laskun maksutavaksi, jolloin maksuaikaa on laskulla 14 vuorokautta. Laskun voi myös halutessa vaihtaa ostoluotoksi ja maksaa sopivissa kuukausierissä. Lisätietoa ostoluotosta löytyy laskusta. Svean asiakaspalvelu antaa asiassa myös lisätietoa. Laskutuslisä Svea-laskulle on 3,95 € (alv. 24 %). Laskun voi valita enintään 5 000,00 euron arvois ille verkkokauppa- tai myymäläostoksille. Verkkokaupassa polttoöljyn ja irtopelletin enimmäisluottomäärä on 7 000,00 euroa.

12.6. Svea-erämaksu

Myymälästä ja verkkokaupasta voi 21-vuotta täyttänyt asiakas ostaa Svea-erämaksulla, jolloin ostoksen voi maksaa useammassa kiinteässä kuukausierässä. Erämaksu on kertaluotto, jolloin maksuaika on valittavissa joko 3:een, 6:een, 12:sta, 24:ään tai 36:een erään. Käytetystä luotosta veloitetaan 15 % + 3 kk:n euriborin luottokorkoa. Korko lasketaan kuukausittain avoimelle pääomalle. Ostotapahtuman jälkeen sopimus tulee sähköpostiin asiakkaalle allekirjoitettavaksi. Lasku lähetetään asiakkaan sähköpostiin ostopäivästä seuraavan kuun 15. päivänä. Lasku on myös luettavissa Svean Omat sivut -palvelusta (www.svea.com). Alle 500 euron erämaksuun lisätään 5 € perustamis- ja käsittelykuluja. Luoton perustamis- ja käsittelykulut ovat enintään 0,01 % päivässä laskettuna myönnetylle luoton pääomalle, kuitenkin vähintään 5 euroa ja enintään 150 euroa vuodessa. Erämaksun voi valita enintään 5 000,00 euron suuruisille verkkokauppa- tai myymäläostoksil le. Verkkokaupassa polttoöljyn ja irtopelletin enimmäisluottomäärä on 7 000,00 euroa.

12.7. Tarvikerahoitus

Myymälässä ja verkkokaupassa voi yritysasiakas ostaa tarvikerahoituksella. Tarvikerahoituksella asiakas voi rahoittaa maatilan tuotantopanosten hankintoja tekemällä hankinnat edullisimpaan aikaan ja hyödyntää kausiportaita sekä muita etuja. Eräpäivä voi olla enintään 12 kuukautta tarvikerahoituksen sopimusajan sen salliessa. Takaisinmaksu voi tapahtua joko yhdessä tai useammassa erässä.
Tarvikerahoituksen kustannukset muodostuvat korosta ja pankin laskutuspalkkiosta. Korko laskutetaan kolmen kuukauden välein. Kokonaiskorko on Euribor 3 kk viitekorko + marginaali.

12.8. Rehurahoitus

Myymälässä ja verkkokaupassa voi yritysasiakas ostaa rehurahoituksella. Rehurahoituksella asiakas voi rahoittaa maatilan rehuhankintoja. Rehurahoituksella maksuehdon ja rahoituseräpäivän voi valita tulovirtojen mukaan. Korkoa peritään käytetystä rehulimiitin pääomasta.
Rehurahoituksen kustannukset muodostuvat käytetyn limiitin korosta ja rahoitusyhtiön laskutuspalkkiosta. Kokonaiskorko on Euribor 3 kk viitekorko + marginaali.

12.9. Ennakkomaksutili

Myymälässä ja verkkokaupassa asiakas voi maksaa ennakkomaksutilillä. Ennakkomaksutili on tili, jonne asiakas voi maksaa rahaa ennakkoon. Vaihtoehto on voimassa ainoastaan Hankkijan tiliasiakkaille ja edellyttää erillistä ennakkomaksutilisopimusta. Ennakkomaksutiliä voi käyttää verkkokaupan tilauksen maksamiseen, mikäli vaihtoehto on valittavissa ostoskorissa.

12.10. Ennakkolasku

Myymälässä voi tiliyritysasiakas ostaa ennakkolaskulla. Ennakkolaskulla voi maksaa tuotteet etukäteen, jolloin ostojen maksuista ei tarvitse myöhemmin huolehtia. Ennakkolaskulla laskun voi saada myös kuluvan vuoden puolelle. Ennakkolaskulle voidaan maksaa pientä hyvityskorkoa. Ennakkolaskusta asiakas voi sopia suoraan Hankkijan henkilökunnan kanssa ja ennakkolasku on tietyin edellytyksen mahdollista myös verkkokaupassa.

12.11. Hankkija-lasku

Myymälässä tai verkkokaupassa voi kuluttaja- tai yritystiliasiakas ostaa Hankkija-laskulla. Lasku lähetetään asiakkaalle toimitusosoitteeseen tavaran toimituksen jälkeen. Laskutuksessa noudatetaan Hankkijan yleisiä tiliehtoja. Laskua voi käyttää verkkokaupassa tilauksen maksamiseen, mikäli vaihtoehto on ostoskorissa. Irtorehutilauksista peritään paperilaskutuslisä. Kuluttaja-asiakkaat ja elinkeinonharjoittajat voivat avata laskutustilin joko verkkokaupan rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin hankkija.fi -sivustolla Omat tiedot -sivulla. Yhtiöt ja yhtymät ja muut yritysmuodot voivat puolestaan avata laskutustilin sähköisellä lomakkeella.

 

13. Tuotteen saatavuus ja toimitusaika

Tuotteen arvioitu toimitusaika on ilmoitettu verkkokaupassa tuotteen sivuilla. Mikäli tuotteen toimitus viivästyy, viivästyksestä pyritään ilmoittamaan asiakkaalle mahdollisimman nopeasti. Mikäli tuote on loppunut eikä sitä pystytä toimittamaan, Hankkija ottaa asiakkaaseen yhteyttä ja sopii jatkotoimenpiteistä. Ensisijainen Hankkijan yhteydenottotapa on sähköposti, asiakas on velvollinen seuraamaan sähköpostiaan verkkokaupan tilauksen jälkeen. Hankkija ei ole vastuussa, mikäli tuotteen toimitus viivästyy Hankkijasta riippumattomasta syystä (force majeure). Loppuneita tuotteita Hankkija pyrkii tilaamaan lisää niin pian kuin mahdollista. Tarjouksien kestoa ei pidennetä, vaikka tuotteiden saatavuus loppuisikin kesken tarjousajan ja tuotteita saataisiin lisää myyntiin vasta tarjousajan loputtua.
Polttoöljyn osalta toimitusaika on kerrottu tuotekortilla ja on kulloisenkin toimitusaikatilanteen mukainen. Polttoöljykuljetukset hoitaa Neste Oyj. Polttoöljyn pienin toimituserä on 1000 L ja dieselin 1500 L. Nämä alittavilta toimituksilta peritään pientoimituslisä 60 €. Yli 10 % tai vähintään 400 L vajaaksi jääneistä toimituksista Neste tekee uuden tilauksen, joka toimitetaan asiakkaalle lisätilauksena. Eri toimitusosoitteisiin tulee asiakkaan tehdä erilliset tilaukset. Polttoöljyn ja rahdin hinta vaihtelee sijainnin mukaan. Nesteen toimitusehdot soveltuvat.

Pelletin senhetkinen toimitusaika on myös kerrottu tuotekortilla. Pelletin säkkitoimitukset hoitaa Movere Oy ja irtopellettien toimitukset puolestaan Propellet Oy. Irtopelletin tai polttoöljyn voi asiakas maksaa joko Svean maksutavoilla (myös kirjautumaton asiakas) tai Hankkijan laskulla, jolloin asiakkaalla tulee olla laskutustili Hankkijalle, koska tilattu määrä ei koskaan vastaa tarkasti toimitettu tuotteen määrää.

 

14. Myymälöiden varastotilanne

Kaikilla tuotteilla pl. kasvinsuojeluaineet on tuotesivulla verkkokaupassa Katso tästä myymäläsaatavuus -linkki. Linkistä avautuu listaus kaikista myymälöistä, joissa on kyseisellä hetkellä tuotetta myynnissä ja tuotteen saldo. Myymäläsaldolistaus on viitteellinen. Mikäli myymäläsaldo on pieni, on suositeltavaa olla yhteydessä myymälään saatavuuden varmistamiseksi.

 

15. Toimituskulut

Tuotteiden toimituskulut voivat määräytyä kahdella eri tavalla. Massatuotteiden osalta, kuten peltolannoitteet, toimituskulut määrittyvät tilattujen tonnien mukaan. Näin myös tapahtuu useimmissa työkoneissa. Pienemmissä kappaletavaroissa toimituskulu on kiinteä ja määrittyy toimitustavan mukaan. Massatuotteiden toimituskuluihin vaikuttaa tuotteen paino ja toimitusosoitteen etäisyys toimittavasta varastosta. Tuotteet jaetaan automaattisesti eri toimituseriin tuotteen tyypin (irto/pakattu ) ja lähtövaraston mukaan. Lähtövarasto määräytyy lähtöpaikan ja toimitusajan mukaan. Tuotteen todelliset toimituskulut voi tarkistaa verkkokaupassa aina suoraan ostoskorista toimitustavan valittua. Kaikki massatuotteet toimitetaan kotiinkuljetuksena. Pienemmille kappaletavaroille on valittavissa muita toimitustapoja. Verkkokaupan ostoskorissa voi antaa myös poikkeavan toimitusosoitteen.

 

16. Toimitukset

Useimmiten verkkokaupassa on tuotteille yksi lähtevä varasto, mutta joissain tapauksissa asiakas voi itse valita lähtöpaikan verkkokaupan varaston tai keskusvaraston väliltä. Jokaisesta eri varastosta lähtevästä tuotteesta tulee erillinen tilaus. Samasta varastosta lähtevät tuotteet lähetetään samaan aikaan samoilla toimituskuluilla. Tämän vuoksi ostoskorissa voi olla useampia toimituseriä eli tilauksia, koska tuotteet lähtevät eri varastoilta ja ne toimitetaan asiakkaalle eri aikaan. Verkkokaupan toimituksia hoitaa pääasiassa Movere Oy alihankkijoidensa kanssa sekä Posti Oyj, Matkahuolto Oy ja Kaukokiito Oy. Toimitusosoite tulee tarkistaa ennen tilauksen hyväksymistä ja varmistua siitä, että tilattava tuote toimitetaan oikeaan osoitteeseen.

16.1. Nouto myymälästä/noutokontista

Tuotteita voi tilata verkkokaupasta noudettavaksi Hankkijan myymälöihin. Tilatut tuotteet toimitetaan verkkokaupan varastosta valittuun myymälään tai keräillään suoraan ko. myymälässä. Toimitusaika on 1-4 vuorokautta. Myymälästä noudettavat tilaukset tulee noutaa 7 vuorokauden kuluessa noutoilmoituksen saapumisesta. Noutokontista ja -pisteestä noudettavat tilaukset tulee noutaa 6 vuorokauden kuluessa noutoilmoituksen saapumisesta. Verkkokaupan ostoskorista voi katsoa mitkä tuotteet ovat mahdollisia tilata nouto myymälästä -toimitustavalla.

16.2. Postin Pikkupaketti

Pienille tuotteille on käytössä Postin Pikkupaketti. Pikkupaketti toimitetaan suoraan asiakkaan postiluukkuun ja asiakas saa sähköpostiinsa seurantakoodin, jolla lähetyksen kulkua voi seurata.

16.3. Postin Postipaketti

Postipakettipalvelu sisältää noudot Posteista ja niiden asiamiespisteistä sekä pakettiautomaatit. Asiakas voi valita noutopisteen antamansa postinumeron mukaan. Pakettiautomaatit tulevat valittaviksi, jos lähetys mahtuu kooltaan automaattiin. Paketin saapumisesta Posti lähettää saapumisilmoituksen tekstiviestillä ja sähköpostilla.

16.4. Postin Kotipaketti (kotiinkuljetus)

Kotipaketti toimitetaan suoraan asiakkaan kotiin. Toimituksesta ilmoitetaan ja ajankohdasta sovitaan Postin puolesta. Suuremmissa kaupungeissa ajankohta sovitaan tekstiviestillä ja muualla soittamalla.

16.5. Posti Express -lavarahti (kotiinkuljetus)

Posti Express -lavarahti on lavatoimitu s suoraan asiakkaan kotiin. Tällä toimitustavalla toimitetaan yli 35 kg lähetyksiä. Toimituksesta ilmoitetaan ja ajankohdasta sovitaan Postin puolesta. Suuremmissa kaupungeissa ajankohta sovitaan tekstiviestillä ja muualla soittamalla.

16.6. Matkahuollon Lähellä-paketti

Lähellä-paketin palveluun kuuluu Matkahuollon toimipisteet, Matkahuollon asiamiespisteet sekä Matkahuollon Pakettipisteet (K-Marketit ja määrätyt R-kioskit). Asiakas valitsee noutopisteen antamansa postinumeron mukaan. Paketin saapumisesta Matkahuolto lähettää saapumisilmoituksen tekstiviestillä. Painoraja palvelussa on 30 kg.

16.7. Matkahuollon Kotijakelu

Matkahuollon kotijakelu toimitetaan suoraan asiakkaan kotiin. Toimituksesta ilmoitetaan ja ajankohdasta sovitaan Matkahuollon puolesta soittamalla. Painoraja on 35 kg.

16.8. Kaukokiito Oy

Kaukokiidon rahdit toimitetaan aina asiakkaalle suoraan kotiin. Asiakas saa Kaukokiidolta ennakkoilmoituksen, jossa on seurantakoodi tilaukselle. Lisäksi Kaukokiidolta tulee tekstiviesti, jossa asiakkaalle kerrotaan, milloin jakelu tullaan suorittamaan ja lisäksi asiakas saa noin tuntia ennen vielä toisen tekstiviestin, jossa kerrotaan tarkka toimitusaika.

16.9. Tehdastoimitus

Suorassa tehdastoimituksessa tilaus siirtyy suoraan tehtaan tilauskantaan ja tehdas sopii sopimusautoilijoidensa kanssa toimituksen suorittamisesta. Poltto- ja irtosäilöntäaineet kuuluvat automaattisesti tehdastoimituksen piiriin. Jos asiakkaalla on toimitukseen liittyviä esteitä tai rajoituksia kuten esim. kelirikko, on siitä kerrottava tilauksella verkkokaupan ostoskorin Lisätietoja-kentässä.

 

17. Tuotteen palautus

Hankkijalle on tärkeää, että asiakkaat ovat tyytyväisiä ostamiinsa tuotteisiin. Alle 30 kg painaville tilauksille asiakkaalle myönnetään pääsääntöisesti ilmainen palautus toimimalla näiden palautusohjeiden mukaisesti.

Tilauksen vastaanoton jälkeen asiakkaan tulee tarkistaa tuotteet ja että toimitus vastaa tilausta. Verkkokaupan tuotteilla on 30 vuorokauden palautusoikeus ja myymäläkaupan tuotteilla 14 vuorokautta. Verkkokaupassa ei ole vaihto-oikeutta, mutta tuotteen voi vaihtaa Hankkijan myymälässä tietyin ehdoin. Asiakkaan tulee tehdä ensiksi tuotteen palautusilmoitus, jotta tuotteet voi palauttaa ilmaiseksi. Hankkija suosittelee käyttämään sähköistä palautusilmoitusta.

Palautusoikeutta ei ole räätälöidyillä tilauksilla kuten polttoöljyllä, pelletillä, irtorehulla tai muilla asiakasta varten muokatuilla tuotteilla.

Tuotteita voi palauttaa Postin tai Matkahuollon toimipisteisiin asiakaspalautuksena tai Hankkijan myymälöihin alla olevin edellytyksin. Palautettavat tuotteet on pakattava huolellisesti. Mikäli tilauksen mukana on toimitettu palautusosoitekortti, tulee kortti liimata lähetyksen päälle. Muussa tapauksessa tulee käyttää sopimusnumeroamme: Postin palautustunnus: 645980, Matkahuollon palautustunnus: 9528901. Paketissa tulee olla myös lähettäjän tiedot.

Pakettia palautettaessa tulee ottaa talteen saatu kuitti. Kuitti toimii vahvistuksena palautetulle tilaukselle. Postin palvelupisteisiin voi palauttaa korkeintaan 25 kg painavia lähetyksiä ja Matkahuollon 30 kg lähetyksiä. Lavarahtina toimitettujen tilausten palautuksesta ja palautuskuluista vastaa asiakas.

Täyden kauppasumman palauttamiseksi tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja alkuperäispakkauksissaan. Mikäli tuotteissa näkyy merkkejä käytöstä tai vahingoista tai niitä ei ole kokonaisuudessaan palautettu, Hankkija pidättää palautuksessa oikeuden asianmukaiseen korvaukseen. Mikäli tuote on rikki tai viallinen, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä välittömästi Hankkijan asiakaspalveluun.

Verkkokaupasta tilatun tuotteen voi myös palauttaa Hankkijan myymälöihin. Tuotteen voi myös vaihtaa myymälässä, mikäli tuotetta löytyy myymälän valikoimista. Tuotteen saatavuuden myymälöissä voi selvittää verkkokaupassa etsimällä tuotteen ja painamalla kuvaketta ”Katso myymäläsaatavuus”.

Rahat palautetaan samalla maksutavalla, jota ostaessa käytettiin. Hankkija palauttaa rahat viipymättä palautuksen saavuttua tai 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksesta, mikäli Hankkija on saanut näytön palautuksesta. Mikäli koko tilaus palautetaan, rahat palautetaan toimituskuluineen, muussa tapauksessa hyvitetään palautettavan tuotteen hinta. Tämä edellyttää, että palautus on tehty tämän ohjeen mukaan.

Myymälästä noudettavat tilaukset tulee noutaa 7 vuorokauden kuluessa noutoilmoituksen saapumisesta. Noutokontista ja -pisteestä noudettavat tilaukset tulee noutaa kuuden (6) vuorokauden kuluessa noutoilmoituksen saapumisesta. Mikäli tilausta ei noudeta myymälästä tai noutokontista/-pisteestä ajoissa, tilaus peruuntuu ja Hankkija palauttaa rahat. Mikäli lähetetty tilaus palautuu verkkokaupalle, koska sitä ei ole noudettu, tilausta ei lähetetä uudelleen. Palautettavasta summasta vähennetään 20 euroa palautus- ja käsittelykuluja.

 

18. Reklamaatiot

Asiakkaan tulee tarkastaa tuote heti saapumisen jälkeen. Mikäli asiakas vastaanottaa rikkinäisen tai väärän tuotteen, tulee asiakkaan viipymättä ottaa yhteys Hankkijan asiakaspalveluun, mieluiten sähköpostitse. Tuotteita tai palvelua koskevat reklamaatiot tulee tehdä seitsemän (7) päivän kuluessa tuotteen tai palvelun vastaanottamisesta. Asiakaspalvelun kanssa sovitaan tuotteen hyvityksestä asiakkaalle. Virheellisen tai rikkinäisen tuotteen vaihto on aina ilmainen, kun reklamaatio on tehty annetussa ajassa. Asiakas voi myös halutessaan saada rahat takaisin uuden tuotteen sijaan.
Mikäli kauppaa koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi yhteisymmärryksellä, ratkaistaan asia viime kädessä Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakas voi myös hakea asialle ratkaisusuositusta kuluttajariitalautakunnasta.

Hankkija korvaa asiakkaalle mahdollisesta virheestään johtuvat välittömät kustannukset. Hankkija ei ole miltään osin vastuussa mahdollisesta virheestä aiheutuneista välillisistä vahingoista. Hankkija ei myöskään korvaa kolmannen osapuolen viivästyksestä aiheutuneita vahinkoja.

Hankkijan vastuu virheestä tai viivästyksestä on enintään tuotteen hinnan suuruinen, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.

 

19. Tietosuoja ja tietoturva

Hankkijan tietosuojaseloste on luettavissa täällä. Hankkija.fi -sivuston tunnus ja salasana on henkilökohtainen ja tulee pitää hyvässä tallessa eikä tunnuksia tule tallentaa selaimen muistiin.
Hankkija.fi -sivusto tallentaa sekä sivuston toiminnan kannalta välttämättömiä että muita evästeitä muun muassa sisällön kohdentamiseen liittyen. Asiakas voi kieltää muut kuin toiminnalliset evästeet sivuston bannerista tai selaimen asetuksista.
Hankkija.fi -sivusto ei tallenna asiakkaan pankki- tai maksukorttitietoja. Luottokorttitietoja käsitellään maksun yhteydessä salatun SSL-yhteyden välityksellä.

 

20. Muut ehdot

Hankkijan tuotekuvat sekä ilmoitetut tuotetiedot ovat suuntaa antavia. Asiakkaalle toimitettava tuote voi poiketa ulkomuodoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan Hankkijan tuotekuvasta. Hankkija ei vastaa poikkeamista.
Hankkija ei vastaa asiakkaan ostaman tuotteen tai palvelun soveltuvuudesta asiakkaalle, ellei Hankkija ole antanut tuotteesta nimenomaista erillistä lupausta. Asiakas vastaa näiden sopimusehtojen tai lain vastaisesta toiminnasta Hankkijalle tai kolmannelle osapuolelle.

 

21. Yhteystiedot

Peltokuumolantie 4
05800 Hyvinkää
asiakaspalvelu@hankkija.fi