Valmiina kevääseen

Hankkijan puutarhamyymälät sisustetaan kevääseen yhdessä hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa. Hankkijan kotimaiset taimet ilahduttavat multasormia vuodesta toiseen.

Laviassa sijaitseva Satakunnan Taimi-Tukku Oy tuottaa suomalaisia perennoja. Valikoimissa on yli kolmesataa lajia. –Tuotamme sellaisia lajeja, jotka kestävät Suomen olot ja ovat talvehtimiskykyisiä. Kasvatamme paljon taimia siemenistä ja pistokkaista. Lisäksi meillä on kasvilaboratorio, jossa tuotamme virus- ja bakteerivapaita eli terveitä ja kestäviä taimia asiakkaille, kertoo yrittäjäpariskunta Anette Johansson ja Mikko Rampa. Mikon vanhemmat, Tiina ja Juha Rampa, perustivat Satakunnan Taimi-Tukun vuonna 1989. Sukupolvenvaihdos tehtiin keväällä 2019. Vakituisia työntekijöitä on kymmenen, ja sesongin parhaaseen aikaan tukussa ahertaa 30 henkilöä. Yhteistyö Hankkijan kanssa on alkanut vuonna 1995. –Hankkija on hyvä ja vastuuntuntoinen kumppani, jonka kanssa olemme päässeet kehittämään kotimaista perennatuotantoa. Meistä on hienoa, että Hankkija haluaa myydä suomalaisten yritysten tuotteita, Johansson kiittelee. Tukkumyyntiin keskittynyt taimitarha tavoittaa Hankkijan laajan myymäläverkoston kautta asiakkaat ympäri maan. –Myymälöissä on hyvä ja motivoitunut henkilökunta. Saamme myös kouluttaa heitä säännöllisesti, jolloin voimme jakaa tarkempaa tietoa tuotteistamme, Rampa kertoo. Pariskunnan mukaan Hankkijan halu kehittää puutarhakauppaa haastaa myös heitä kehittämään toimintaa ja kokeilemaan uusia tuotteita. Hankkija myy merkittävän osan Satakunnan Taimi-Tukun tuotannosta. Yritys rakentaa parhaillaan lisää sekä ulko- että sisäkasvatustilaa. Laajennuksen jälkeen kasvihuoneita on 9 000 neliötä ja ulkoalueita 1,5 hehtaaria. –Puutarha-ala on ollut kasvussa koronaepidemian aikana, kun ihmiset ovat olleet enemmän kotona. Jospa ainakin osa uusista asiakkaista innostuisi puutarhanhoidosta pysyvästi, Johansson toivoo. Ekologisuus ja kestävät valinnat ovat nykyään arkipäivää myös puutarha­alalla. Satakunnan Taimi-Tukku käyttää esimerkiksi ainoastaan kierrätysmuovista valmistettuja ruukkuja, jotka voi kierrättää edelleen. –Tehtävämme on tarjota vastuullisia tuotteita toisille vastuullisille toimijoille, kuten Hankkijalle, Rampa kiteyttää.

 
Anette Johansson ja Mikko Rampa tuottavat Lavian taimitarhallaan Hankkijan valikoimiin yli 300 perennalajia.
Anette Johansson ja Mikko Rampa tuottavat Lavian taimitarhallaan Hankkijan valikoimiin yli 300 perennalajia.

Trendejä maailmalta Suomeen

Tomi Tahvonen
Ensi keväälle tarjoamme muun muassa mansikan taimia ja laajan valikoiman kestäviä alppiruusuja, Tomi Tahvonen kertoo.

Puutarha Tahvoset tuottaa ulos istutettavia puuvartisia koriste­ ja hyötykasveja Pohjankurussa Raaseporissa. Tukkutaimisto on aloittanut toimintansa jo 1950-­luvulla ja tarjoaa työtä vuosittain 80 henkilötyövuoden verran. Tuotevalikoimaan kuuluu yli 800 kasvilajia, joista 85 prosenttia on omaa tuotantoa. Viljelyalaa Tahvosilla on 120 hehtaaria. –Oman tuotantomme lisäksi etsimme jatkuvasti maailmalta kasviuutuuksia, joilla haluamme ilahduttaa ja monipuolistaa suomalaista puutarhakulttuuria, kertoo kolmannen sukupolven yrittäjä Tomi Tahvonen. Hankkijan taimitoimittajana tarha on ollut 1990­luvun alkupuolelta saakka, ja tänä päivänä se kattaa tuotannosta vajaan kolmanneksen. –Hankkijan myymälät ovat tyypillisesti maakunnissa, joten se on jakelukanavana ja uusien tuotteiden esiin nostamisessa erinomainen kumppani, Tahvonen kehuu. Yhteistyön ydintä on kampanjoiden suunnittelu. Valikoimia mietitään saman pöydän ääressä valmiiksi vuosia eteenpäin. –Kun toteutusvaihe tulee, se pystytään hoitamaan tehokkaasti sovitulla tavalla. Koska puuvartisten kasvien viljelykierto on pitkä, suunnittelemme nyt valikoimia jo vuodelle 2024. –Hankkijalla on erinomainen kuluttajatietämys, ja me haistelemme trendejä maailmalta. Näin olemme yhdessä vahvoja markkinoilla, Tahvonen kuvailee. Hän kokee, että Tahvosten ja Hankkijan välillä on poikkeuksellinen kauppasuhde. –Yleensä puhutaan asiakkuudesta, mutta tässä on kyse enemmänkin kumppanuudesta. Voimme avoimesti keskustella tarpeista puolin ja toisin. Hyvän ja suunnitelmallisen yhteistyön ansiosta valikoimien sisältöön ja aikatauluihin voidaan vaikuttaa helpommin. Ihmiset vaihtuvat, mutta hyvä yhteistyön kulttuuri on pysynyt ja säilyy toivottavasti tulevaisuudessakin.


Teksti: Miia Lahti